بررسی سطح مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی رشته پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

2 دکترای تخصصی آمار زیستی، استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

3 دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران

4 دکترای تخصصی علوم تشریحی، استادیار، گروه علوم تشریحی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

10.22118/jsmj.2024.420007.3262

چکیده

مقدمه: به دلیل آنکه در حوزه‌ی علوم پزشکی ارایه دهندگان با مسائل پیچیده‌ای مواجه هستند، دارا بودن تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های مهم در تصمیم‌گیری‌های درست بالینی محسوب می‌شود. لذا یکی از استانداردهای آموزش پزشکی تفکر انتقادی در دانشجویان است.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود. داده‌های مطالعه شامل مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد کالیفرنیای B بود. برای انجام مقایسه‌ها و ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی همبستگی بین داده‌ها استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی شرکت کننده (6/2 ±) 05/8 بوده است. هم‌چنین مولفه‌های تحلیل و استنتاج به ترتیب بیشترین (58/1 ±) 5/2 و کمترین (04/1 ±) 51/2 سطح از نمره قابل اکتساب را داشتند. تفکر انتقادی با همه‌ی مولفه‌های خود همبستگی مثبت معناداری دارد (001/0>P). تفاوت سطح تفکر انتقادی بر اساس جنسیت و منطقه‌های کنکور به لحاظ آماری معنادار نبود (05/0P>). تحلیل‌ها نشان داد که تفکر انتقادی با سن (159/0=r ، 018/0=P) همبستگی مثبت معناداری دارد اما با سنوات تحصیلی (216/0-=r ، 001/0=P) و معدل ترم گذشته (492/0-=r ، 012/0=P) همبستگی منفی معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان از سطح مطلوبی از تفکر انتقادی که برای اتخاذ تصمیمات مناسب و اثربخش ضروری است، برخوردار نیستند و با معدل درسی و سنوات تحصیلی رابطه معکوس دارد. لذا نظام آموزشی فعلی در دانشگاه نتوانسته به نحو مطلوبی این مهارت حیاتی را در دانشجویان پزشکی افزایش دهد.

تازه های تحقیق

Mohammad Mehdi Alinejad  [PubMed] [Google Scholar]

 Bagher Pahlavanzadeh  [PubMed] [Google Scholar]

 Jamshid Bahmaei  [PubMed] [Google Scholar]

Ebrahim Kharazinejad  [PubMed] [Google Scholar]

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Rigi ZM, Tafazoli M, Mooneghi HK, Taghipour A. The education effect based on Reflective Education on critical thinking skills of midwifery students. Journal of Medical Education and Development. 2019. [Link]
[2] Kavosi Z, Rahimi H, Qanbari P, Haidari L, Bahmaei J. Investigation of quality gap of educational services from the viewpoints of students of shiraz university of medical sciences, 2012-2013. Sadra Medical Journal. 2014;2(2):161-72. [Link]
[3] Hosseini R, Esna Ashari F, Mamani M, Jiryaee N. Study of critical thinking skills among medical students of hamadan university of medical sciences. Research in Medical Education. 2021 Mar 10;13(1):4-13. [Link]
[4] Gharib M, Rabieian M, Salsali M, Hadjizadeh E, Sabouri Kashani A, Khalkhali H. Critical thinking skills and critical thinking dispositions in freshmen and senior students of health care management. Iranian journal of medical education. 2009;9(2): 125-35. [Link]
[5] Vachon B, LeBlanc J. Effectiveness of past and current critical incident analysis on reflective learning and practice change. Medical education. 2011 Sep;45(9):894-904. [10.1111/j.1365-2923.2011.04042.x ] [PMID]
[6] Ghazivakili Z, Nia RN, Panahi F, Karimi M, Gholsorkhi H, Ahmadi Z. The role of critical thinking skills and learning styles of university students in their academic performance. Journal of advances in medical education & professionalism. 2014 Jul;2(3):95. [PMID]
[7] Kırbaşlar M, Özsoy-Güneş Z. The effect of critical thinking disposition on entrepreneurship levels: A study on future teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015 Feb 12;174:199-207. [Link]
[8] Zarabian F, Zandi B, Azizi SM. Study of critical thinking disposition in virtual graduated students. Research in Medical Education. 2016 Mar 10;8(1):37-46. [Link]
[9] Azizi SM, Zare H, Almasi H. The correlation of critical thinking disposition and achievement goal orientation with student entrepreneurial characteristics. Iranian Journal of Medical Education. 2016 Apr 10;16:200-9. [Link]
[10] Popil I. Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse education today. 2011 Feb 1;31(2): 204-7. [10.1016/j.nedt.2010.06.002 ] [PMID]
[11] Mahanal S, Zubaidah S, Sumiati ID, Sari TM, Ismirawati N. RICOSRE: A Learning Model to Develop Critical Thinking Skills for Students with Different Academic Abilities. International Journal of Instruction. 2019 Apr;12(2):417-34. [Link]
[12] RN ES, RN MC. Critical thinking in nursing education: Literature review. International journal of nursing practice. 2002 Apr;8(2):89-98. [10.1046/j.1440-172x.2002.00340.x ] [PMID]
[13] Shakurnia A, Aslami M. Critical thinking skills of medical students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017 Apr 10;17:420-7. [Link]
[14] Athari ZS, Sharif SM, Nasr AR, Nematbakhsh M. Evaluation of students'critical thinking skills in isfahan university and isfahan university of medical sciences for two sequence semesters: Critical thinking, the lost ring in curriculums. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(9):1040-9. [Link]
[15] Rezaiee R, Pourbairamian G. Relationship between critical thinking and information literacy in students of Ardabil University of Medical Sciences. J Health. 2016 Jul 10;7(3):365-76. [Link]
[16] Wang YP, Zhao CX, Zhang SE, Li QL, Tian J, Yang ML, Guo HC, Yuan J, Zhou SY, Wang M, Cao DP. Proactive personality and critical thinking in Chinese medical students: The moderating effects of psychological safety and academic self-efficacy. Frontiers in psychology. 2022 Oct 17;13:1003536. [10.3389/fpsyg.2022. 1003536] [PMID]
[17] Sughra U, Usmani A. Comparison of Critical Thinking among undergraduate medical students of Conventional and Integrated curricula in Twin Cities. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2022 Jul;38(6):1453. [10.12669/pjms.38.6.5409 ] [PMID]
[18] Soltani A, Mafinejad MK, Tajik M, Moosapour H, Bayat T, Mohseni F. Effects of a curriculum integrating critical thinking on medical students’ critical thinking ability in Iran: a quasi-experimental study. J Educ Eval Health Prof. 2021 Jan 1;18:1-6. [10.3352/jeehp.2021.18.14 ] [PMID]
[19] Amini M, Fazlinejad N. Critical thinking skill in Shiraz University of medical sciences students. Hormozgan Med. J. 2010 Oct 15;14(3):213-8. [Link]
[20] Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Afsharmanesh K. Comparison of the critical thinking skills among medical students in different educational levels in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015 Jan 10;13(8):715-24. [Link]
[21] Taghavi Larijani T, Mardani Hmouleh M, Rezaei N, Ghadiriyan F, Rashidi A. Relationship between assertiveness and critical thinking in nursing students. Journal of Nursing Education. 2014 May 10;3(1):32-40. [Link]
[22] Najafi M, Motlagh MK, Najafi M, Kashani AS, Zarghi N, Shirazi M. Trend of tendency to critical thinking among medical students in Tehran University of Medical Sciences, 2010–2015: A longitudinal study. Journal of Education and Health Promotion. 2022;11:29. [10.4103/jehp.jehp_1373_20 ] [PMID]
[23] Shakurnia A, Fazelinia T, Khajeali N. The trend of critical thinking disposition in medical students and its relationship with their academic performance. Journal of education and health promotion. 2021;10:479. [10.4103/jehp.jehp_55_21 ] [PMID]
[24] Bakhshi M, Ahanchian MR. A proposed model to predict academic achievement: the role of critical thinking and self-regulated learning strategies. Iranian journal of medical education. 2013 May 10;13(2):153-63. [Link]
[25] Reza NA, Sima L, Khodayar O, Eskandar FA, Morteza G. Nursing Student’ S Critical Thinking Skills In Tabriz Nursing And Midwifery Faculty. Research Journal of Biological Sciences. 2008;3(5):475-9. [Link]
[26] Vaughan-Wrobel BC, O'Sullivan P, Smith L. Evaluating critical thinking skills of baccalaureate nursing students. Journal of nursing education. 1997 Dec 1;36(10):485-8. [10.3928/0148-4834-19971201-09 ] [PMID]
[27] Kasalaei A, MITRA AMINI MD, Nabeiei P, Bazrafkan L, Mousavinezhad H. Barriers of critical thinking in medical students' curriculum from the viewpoint of medical education experts: a qualitative study. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2020 Apr;8(2):72. [10.30476/ jamp.2020.83053.1080 ] [PMID]