اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران

2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران

چکیده

زمینه و هدف: جنگ موجب بروز مشکلات برای افرادی می­شود که به طور مستقیم و غیر­مستقیم در جنگ درگیر بوده­اند، از جمله این افراد همسران جانبازان هستند. از اختلالات شایع در این گروه می­توان به افسردگی اشاره داشت. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در آغاز و تداوم افسردگی هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده­ساز در همسران جانبازان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 20 خانم در بازه سنی 39 تا 58 سال بود. پس اعلام برگزاری کلاس­های اموزش مهارت زندگی ویژه همسران جانبازان در خانه سلامت اراک در نخستین جلسه شرکت کنندگان به سیاهه نشخوار فکری پاسخ دادند. مهارت­های زندگی طی 10 جلسه2 ساعته توسط دو مربی آموزش داده شد. در نهایت در جلسه آخر مجددا سیاهه نشخوار فکری جهت پاسخگویی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
یافته­ها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های سردرگریبانی، نشخوار فکری، و نشخوار فکری نتایج افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت و پس از اموزش مهارت­های زندگی میانگین پس آزمون کاهش یافته است. به علاوه، بر اساس یافته­های پژوهش ارتباط معناداری بین وضعیت اشتغال و نشخوارهای فکری افسرده ساز به دست نیامد.
نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های زندگی دستیابی به خوداگاهی و شیوه درست کنترل احساسات و مقابله با استرس را ممکن می­سازد و از این طریق موجب کاهش نشخوارهای افسرده ساز می گردد. با این حال پژوهش­های آتی می توانند تاثیر آموزش مهارت­های زندگی را بر باورهای فراشناختی مورد توجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


1-Manteghi, A., Hebrani, P., Samari, A. A., & Heydari, A. Level of expressed emotion, depression and caregiver burden in wives of veterans admitted in psychiatric ward and their relationship with readmissions. Journal of Fundamentals of Mental Health 2010; 1: 410- 419.
2-Nejati, V. & Ahmadi, Kh. prevalence investigation of chronic illness in veterans. Iranian Journal of War and Public Health 2010; 8: 8- 12.
3-Radfar, Sh., Haghani, H., Tolai, A., Modiran, E.,  & Falahati, M. Assess The Mental Health Of Children 18 To 15 Years Old Veterans. Journal Of Military Medicine 2005; 7: 203- 209.
4-Mohsenian,, M. (2008). Comparison Of Emotional Intelligence, Mental Health And Family Functioning In Children Of Veterans And Parents Of High School Adolescents Ordinary. Master Thesis, Shahid Beheshti University.
5-Bahreynian A, Borhani H. Psychologic evaluation in the Qom combat veteran's wives. Journal of research in medicine 2004; 27(4): 305-12. [in Persian] 
6-Vitaliano, P. P., Schulz, R., Kiecolt-Glaser, J., Grant, I. Research on physiological and physical concomitants of caregiving: Where do we go from here? Ann Behav Med 1997; 19: 117-23.
7-Rosenhan, D. L., & Seligman, M. E. P. (1387) Abnormal Psychology, Translated By Yahya Seyed Mohammadi. Tehran: Arasbaran, (2008).
8-Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression, New York, The Guilford Press.
9-papageorgiou C, wells A. Positive beliefs about depressive Rumination: Development and preliminary Validation of a self-report scale. Behavioral Therapy 2001; 13: 26- 32.
10-Whitmer, A. J. & Gotlib, I. H. Depressive rumination and the C957T polymorphism of the DRD2 gene. Cogn Affect Behav Neurosci 2012; 12: 741 – 747.
11-Wells, A. and Matthews, G. (1996). Modelling cognition in emotional disorder: The S-REF model. Behaviour Research and Therapy, 34, 881 ±888.
12-Nolen-hoeksema, s. The role of rumination in depressive disorder and mixed anxiety/depressive symptoms. Journal of abnormal psychology 2000; 109: 504- 511.
13-Wenzel, V., Weichold,  K., Silbereisen, R. K. The life skills program IPSY: Positive influences on school bonding and prevention of substance misuse . Journal of Adolescence 2009; 32: 1391–1401.
14-Hanter, F., Gaboy, G., & Carol, H. (1993). Life Skills Training Guide, Translated By Negin Abdollah Zadeh. Tehran: Unicef, 1387.
15-Botvin,  G.  J.,    Kantor.  L  .W.  Preventing alcohol  and  tobacco  use  through  life  skills  treai- ning. Journal of Alcohol Research & Health 2007; 24 (4): 8-25.
16-Fata,L., Mohammadkhani, Sh., Motabi, F., & Kazamzadeh, M. (2006). Practical Guide To Life Skills Training Workshops. Tehran: Ministry Of Health.
17-Botvin, G. J., Griffin, K. W. Life skills Training Empirical finding and future  Directions. The Journal of Primary Prevention 2004; 25(2): 13-24.
18-Mohammadkhani, Sh. (2006). Structural Model Of Substance Abuse In Adolescents At Risk: Assessing The Effects Of Life Skills Mediator Of Drug Use. Phd Thesis, University Of Social Welfare And Rehabilitation. [in persian]
19-Hajamini, Z., ajalli, A., Fathi-Ashtiani, A., Ebadi, A., Dibaei, m. & Delkhosh, m. The effect of life skills training on emotionall reaction in adolescents. Journal of behavioral sciences 2008; 2(3): 263- 270. [in Persian]
20-Faramarzi, S., Homaie, R., Izadi, R. Efficacy of cognitive behavioral group  training of life  skills on mental health of  women  with  handicapped  spouses.  Soc  Welf. 2011;11(40):217-35. [in Persian]
21-Mohamadipoor, M. And Falahati, M. Effectiveness of Life Skills Training on Mental Health of Spouses of Veterans with Affective Disorders. Quarterly of Iranian Journal of War & Public Health, 2016; 8(1):25-32. [in Persian]
22-Melyani, M., Shairi, M. R., Ghaedi,Gh., Bakhtirari, M. & Tavali, A. (2009). The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy Based on Heimberg`s Model on the Decrease of Social Anxiety Symptoms. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 15(1), 42-49. [in Persian]
23-Yousefi, Z., Abedi, M. R., Bahrami, f. & Mehrabi, H. A. Validation, factor structure, reliability and standardization of rumination inventory. Journal of psychology 2009; 13: 54- 68. [in Persian]
24-Kingsnorth, SH., Healy, H., & Macarthur, C. Preparing for Adulthood: A Systematic Review of Life Skill Programs for Youth with Physical Disabilities. Journal of Adolescent Health 2007; 41: 323–332.
25-UNICEF. (2003) which skills are "life skills"? www. Life skills –Based Education.
26-Pick, S., Givaudan, M., and  Poortinga, Y.H. Sexuality  and  life  skills  Education: A  Multistrategy  Intervention  in  Mexico . American  psychological 2003; 58(3): 230-234.
27-The World Health Organization. (1999). Life Skills Training Program, translated by robabe noori and parvaneh mohammadkhani. Tehran: Cultural Affairs and Prevention Welfare Organization, 1379. [in persian]
28-Parande, A., Siratinir, M., Khaghanizadeh, M., Karimizarchi, A. A. Comparison the effect of training of conflict resolution and relaxation on quality of lifes spouses of war veterans affected post traumatic stress disorder with major depression disorder. Journal Of Fundementals Of Mental Health 2007; 9: 67- 76.