TY - JOUR ID - 45428 TI - اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - شیخان, ریحانه AU - حسن آبادی, حمیدرضا AU - سپهوندی, محمدعلی AU - میردریکوند, فضل اله AD - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران AD - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 15 IS - 6 SP - 697 EP - 706 KW - نشخوار فکری KW - افسردگی KW - مهارت‌های زندگی KW - همسران جانبازان DO - N2 - زمینه و هدف: جنگ موجب بروز مشکلات برای افرادی می­شود که به طور مستقیم و غیر­مستقیم در جنگ درگیر بوده­اند، از جمله این افراد همسران جانبازان هستند. از اختلالات شایع در این گروه می­توان به افسردگی اشاره داشت. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در آغاز و تداوم افسردگی هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده­ساز در همسران جانبازان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 20 خانم در بازه سنی 39 تا 58 سال بود. پس اعلام برگزاری کلاس­های اموزش مهارت زندگی ویژه همسران جانبازان در خانه سلامت اراک در نخستین جلسه شرکت کنندگان به سیاهه نشخوار فکری پاسخ دادند. مهارت­های زندگی طی 10 جلسه2 ساعته توسط دو مربی آموزش داده شد. در نهایت در جلسه آخر مجددا سیاهه نشخوار فکری جهت پاسخگویی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. یافته­ها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های سردرگریبانی، نشخوار فکری، و نشخوار فکری نتایج افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت و پس از اموزش مهارت­های زندگی میانگین پس آزمون کاهش یافته است. به علاوه، بر اساس یافته­های پژوهش ارتباط معناداری بین وضعیت اشتغال و نشخوارهای فکری افسرده ساز به دست نیامد. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های زندگی دستیابی به خوداگاهی و شیوه درست کنترل احساسات و مقابله با استرس را ممکن می­سازد و از این طریق موجب کاهش نشخوارهای افسرده ساز می گردد. با این حال پژوهش­های آتی می توانند تاثیر آموزش مهارت­های زندگی را بر باورهای فراشناختی مورد توجه قرار دهند. UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_45428.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_45428_6ec879a3e8d6311426d540d05b36f147.pdf ER -