@article { author = {Sheikhan, Reyhaneh and Hassan Abadi, Hamid Reza and Sepahvandi, Mohammad Ali and Myrdrykvnd, Fazlallah}, title = {The Effect of Life Skills Training on the Frequency of Depressive Rumination among Spouses of Veterans}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {15}, number = {6}, pages = {697-706}, year = {2017}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Wars directly and indirectly cause physical and psychological affects on people, including veterans and their spouses. Given the important role of depressive rumination in the initiation and persistence of depression, the purpose of this study was to evaluate the effect of life skills training on the frequency of depressive rumination among the spouses of veterans. Subjects and Methods: The study was a pre-post test single group. The sample consisted of 20 women in the age range 39 to 58 years. After the announcement of a special life skills training classes for spouses of veterans at Arak health house. In the first session, participants responded to rumination Inventory. Life skills training during 10 sessions of 2 hours was taught by two instructors. Finally, at the last session, the participants responded to rumination inventory. Results: There was significant difference between pre- and post-test in uncertainty, rumination, depression rumination components In addition the relationship between employment status and depressive rumination was not significant. Conclusion: Life skills training leads to achieving  self-awareness and control of emotions and reduces stress.   آیا منظور شما این است: از این طریق موجب کاهش نشخوار های افسرده ساز میگردد. However, future research can investigate impact of life skills on metacognitive beliefs.}, keywords = {Rumination,depression,life skills,Spouses of veterans}, title_fa = {اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان}, abstract_fa = {زمینه و هدف: جنگ موجب بروز مشکلات برای افرادی می­شود که به طور مستقیم و غیر­مستقیم در جنگ درگیر بوده­اند، از جمله این افراد همسران جانبازان هستند. از اختلالات شایع در این گروه می­توان به افسردگی اشاره داشت. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در آغاز و تداوم افسردگی هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده­ساز در همسران جانبازان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 20 خانم در بازه سنی 39 تا 58 سال بود. پس اعلام برگزاری کلاس­های اموزش مهارت زندگی ویژه همسران جانبازان در خانه سلامت اراک در نخستین جلسه شرکت کنندگان به سیاهه نشخوار فکری پاسخ دادند. مهارت­های زندگی طی 10 جلسه2 ساعته توسط دو مربی آموزش داده شد. در نهایت در جلسه آخر مجددا سیاهه نشخوار فکری جهت پاسخگویی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. یافته­ها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های سردرگریبانی، نشخوار فکری، و نشخوار فکری نتایج افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت و پس از اموزش مهارت­های زندگی میانگین پس آزمون کاهش یافته است. به علاوه، بر اساس یافته­های پژوهش ارتباط معناداری بین وضعیت اشتغال و نشخوارهای فکری افسرده ساز به دست نیامد. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های زندگی دستیابی به خوداگاهی و شیوه درست کنترل احساسات و مقابله با استرس را ممکن می­سازد و از این طریق موجب کاهش نشخوارهای افسرده ساز می گردد. با این حال پژوهش­های آتی می توانند تاثیر آموزش مهارت­های زندگی را بر باورهای فراشناختی مورد توجه قرار دهند.}, keywords_fa = {نشخوار فکری,افسردگی,مهارت‌های زندگی,همسران جانبازان}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_45428.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_45428_6ec879a3e8d6311426d540d05b36f147.pdf} }