%0 Journal Article %T اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %A شیخان, ریحانه %A حسن آبادی, حمیدرضا %A سپهوندی, محمدعلی %A میردریکوند, فضل اله %D 2017 %\ 01/20/2017 %V 15 %N 6 %P 697-706 %! اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان %K نشخوار فکری %K افسردگی %K مهارت‌های زندگی %K همسران جانبازان %R %X زمینه و هدف: جنگ موجب بروز مشکلات برای افرادی می­شود که به طور مستقیم و غیر­مستقیم در جنگ درگیر بوده­اند، از جمله این افراد همسران جانبازان هستند. از اختلالات شایع در این گروه می­توان به افسردگی اشاره داشت. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در آغاز و تداوم افسردگی هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده­ساز در همسران جانبازان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 20 خانم در بازه سنی 39 تا 58 سال بود. پس اعلام برگزاری کلاس­های اموزش مهارت زندگی ویژه همسران جانبازان در خانه سلامت اراک در نخستین جلسه شرکت کنندگان به سیاهه نشخوار فکری پاسخ دادند. مهارت­های زندگی طی 10 جلسه2 ساعته توسط دو مربی آموزش داده شد. در نهایت در جلسه آخر مجددا سیاهه نشخوار فکری جهت پاسخگویی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. یافته­ها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های سردرگریبانی، نشخوار فکری، و نشخوار فکری نتایج افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت و پس از اموزش مهارت­های زندگی میانگین پس آزمون کاهش یافته است. به علاوه، بر اساس یافته­های پژوهش ارتباط معناداری بین وضعیت اشتغال و نشخوارهای فکری افسرده ساز به دست نیامد. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های زندگی دستیابی به خوداگاهی و شیوه درست کنترل احساسات و مقابله با استرس را ممکن می­سازد و از این طریق موجب کاهش نشخوارهای افسرده ساز می گردد. با این حال پژوهش­های آتی می توانند تاثیر آموزش مهارت­های زندگی را بر باورهای فراشناختی مورد توجه قرار دهند. %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_45428_6ec879a3e8d6311426d540d05b36f147.pdf