بررسی میزان پایبندی کارآموزان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز به اصول اخلاق حرفه ای بالینی در سال ۱۴۰۱

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزشی طب اورژانس، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار، گروه آموزشی پزشکی قانونی، دانشکده ی پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران.

3 دانشجو، واحد توسعه ی تحقیقات بالینی، بیمارستان گلستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

10.61186/jsmj.22.5.4

چکیده

مقدمه: با توجه به اینکه داشتن اخلاق حرفه ای در حیطه بالین یک اصل مهم برای برقراری ارتباط بین تیم بالین و بیماران می باشد این مطالعه با هدف بررسی میزان پایبندی کارآموزان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز به اصول اخلاق حرفه ای بالینی انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی ۱۲۱ نفر ازکاراموزان پرشکی دانشگاه جندی شاپور در سال ۱۴۰۱ انجام شد.نحوه نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه‌ای قاسم‌زاده استفاده شد که دارای ۱۶ سؤال در ۸ بعد می‌باشد. P Value در این مطالعه کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
نتایج: در جامعه آماری مورد مطالعه (2/56) ۶۸ نفر آنها مرد بودند، ۱۰۸ (3/89) نفر مجرد و(7/10) ۱۳ نفر متاهل بودند. میانگین سنی 20/24 بود ،در کسانی که درس اخلاق پزشکی را قبول شدند میانگین نمره کل و همچنین در دو بعد عدالت و مسؤلیت پذیری بیشتر از افرادی بود که این درس را نگذرانده بودند(010/0 P=).کارآموزان در بعد مسؤلیت پذیری(8/6)کمترین نمره و در بعد صادق بودن(9/7)بیشترین نمره را کسب کردند.
نتیجه‌گیری: آزمون‌های آماری نشان داد که میزان رعایت تمامی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در این پژوهش در کارآموزان پزشکی در حد قوی می باشد، همچنین درس اخلاق پزشکی باعث افزایش سطح اخلاق حرفه ای می شود در نتیحه می توان با ارتقا آموزش اخلاق حرفه ای باعث افزایش سطح دانش و رعایت این مهم توسط دانشجویان شد.

تازه های تحقیق

Alireza Rafati Navaei [PumMed] [Google Scholar]

 Farkhondeh Jamshidi [PumMed] [Google Scholar]

 Ali Moradi [PumMed] [Google Scholar]

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Imanipour M. [Ethical principles in education (Persian)]. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2012;5(6):27-41. [Link]
[2] Sehhat S, Ehsanfar G, Aslebagh S. [The role of ethics in the fraud reduction of insurance companies from customer’s point of view (case study: Policy holders of auto insurance department) (Persian)] . Ethics in Science and Technology. 2012;7(1):65-73. [Link]
[3] Wastnidge E. The modalities of Iranian soft power: from cultural diplomacy to soft war. Politics. 2015;35(3-4):364-77.
[DOI: 10.1111/1467-9256.12084]
[4] Arasteh H, Jahed HA. [Observing ethics in universities and higher education centers: An alternative for improving behaviors (Persian)]. Science Cultivation. 2011;1(2):31-40.
[Link]
[5] Dargahi H, Jafari Pouyan E. [The impact of professionalism on job ethics through job satisfaction as mediator variable: a literature review (Persian)]. Laboratory & Diagnosis. 2019;11 (45):42-67. [Link]
[6] Jangizahi M, Sanjarani F, Haghighi M, Shahraki Mojahed L, Bagheri, S. [A Study of Professional Ethics in Clinical Training of Teachers and Students of Zabol University of Medical Sciences (Persian)]. Journal of Zabol Medical School. 2019:88-94. [Link]
[7] Abbott A. Professional ethics. American journal of sociology. 1983;88(5):855-85. [DOI: 10.1086/227762]
[8] Bouzarjomehri F, Mansourian M, Herandi Y, Bouzarjomehri H. [Academics' adherence to professional ethics in Shahid Sadoughi University of Medical Science :Students' viewpoint (Persian)]. The Journal of Medical Education and Development. 2013;8(3):44-52. [Link]
[9] Gillon R. An introduction to philosophical medical ethics: the Arthur case. British Medical Journal (Clinical research ed). 1985;290(6475):1117. [DOI: 10.1136/bmj.290.6475.1117] [PMID]
[10] Kirk LM. Professionalism in medicine: definitions and considerations for teaching. Proc (Bayl Univ Med Cent). 2007;20(1):13-6. [DOI: 10.1080/08998280.2007.11928225] [PMID]
[11] Tabei SZ, afshar l. patient’s rights in university teaching hospitals and ethical challenges. 2010.
[12] Allami A, Shirazi M. Faculty members experience about teaching of medical professionalism in Qazvin university of medical sciences. Research in Medical Education. 2015;7(2):1-11. [DOI: 10.18869/acadpub.rme.7.2.1]
[13] Nasiri E, Haghshenas MR, Hagizadeh H. [Evaluation of the Views of Externs ,Interns, Assistants, and Clinical Faculty Members on Clinical Professional Ethics (Persian)]. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat (ie, Research on Religion &amp. 2021:112-23. [DOI: 10.22037/jrrh.v6i3.24105]
[14] Mobashery M, Deris F, Taji F, Taheri Z, Mardanpour E. [Characteristics of a good teacher in terms of students of health school in shahrekord university of medical sciences (Persian)]. Research in Medical Education. 2011;3(2):1-8. [Link]
[15] Ghaffari F. [A perspective of medical ethics and patients rights according to Iranian and Islamic traditional medicine texts (Persian)]. Tārīkh-i pizishkī. 2016;2(4):11-45. [Link]
[16] Qasimzadeh A, Zavar T, Mahdion R, Rezai A. Relation between professional ethics with social responsibility and individual accountability: Mediating Role of Serving Culture. Ethics in Science and Technology. 2014;9(2). [Link]
[17] Dadgar Moghadam M, Bahonar MJ, Hoseini SS. [Level of
professional ethics of medical students in externships and internships in Mashhad University of Medical Sciences in 2018 (Persian)]. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2021;23(11):15-23. [DOI: 10.22038/ijogi.2021. 17615]
[18] Siddiqui Y, Parvez K, Askari R, Parvez K, Noor-ul-Ain QS. Dental ethics (a KAP study). Int J Dent Oral Heal. 2020;6(3):48-53.
[Link]
[19] Mateo CM, Williams DR. Racism: a fundamental driver of racial disparities in health-care quality. Nature Reviews Disease Primers. 2021;7(1):20. [DOI: 10.1038/s41572-021-00258-1] [PMID]
[20] Iezzoni LI, Rao SR, DesRoches CM, Vogeli C, Campbell EG. Survey shows that at least some physicians are not always open or honest with patients. Health Affairs. 2012;31(2):383-91. [DOI: 10.1377/hlthaff.2010.1137] [PMID]
[21] Shetty AK, Vaswani R. Knowledge, attitude and practice of healthcare ethics among final year medical and nursing students at a college in South India. Biomedicine. 2022; 42(3):511-6. [DOI: 10.51248/.v42i3.1276]
[22] Asemani O, Iman MT, Moattari M, Khayyer M, Sharif F, Tabei SZ. How Iranian medical trainees approach their responsibilities in clinical settings; a grounded theory research. Iran J Med Sci. 2015;40(5):440-7. [PMID]
[23] Green EP, Gruppuso PA. Justice and care: decision making by medical school student promotions committees. Medical education. 2017;51(6):621-32. [DOI: 10.1111/medu.13280] [PMID]
[24] Elsheikh NM, Osman IM, Husain NE, Abdalrahman SM, Nour HE, Khalil AA, et al. Final year dental students’ perception and practice of professionalism and ethical attitude in ten Sudanese dental schools: a cross-sectional surve. J Family Med Prim Care. 2020;9(1):87-92. [DOI: 10.4103/jfmpc.jfmpc_4 99_19] [PMID] [PMCID]
[25] Costa-Drolon E, Verneuil L, Manolios E, Revah-Levy A, Sibeoni J. Medical students’ perspectives on empathy: a systematic review and metasynthesis. Acad Med. 2021;96(1):142-54. [DOI: 10.1097/ACM.0000000000003655] [PMID]