تأثیر شانز ده هفته تمرینات فانکشنال بر کیفیت زن دگی و سلامت روان پرسنل نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

2 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

10.32598/JSMJ.20.5.2234

چکیده

زمینه و ه دف پرسنل نظامی به علت شرایط شغلی در معرض برخی استر سهای کاری قرار م یگیرن د که موجب عوارض منفی در کیفیت
زن دگی آ نها م یشو د. ه دف تحقیق حاضر بررسی اثر شانز ده هفته تمرین فانکشنال بر کیفیت زن دگی و سلامت روان پرسنل نظامی بو د.
روش بررسی در تحقیق نیم هتجربی حاضر 150 نفر از پرسنل نظامی شهرستا نهای ان دیمشک و دزفول به روش نمون هگیری تصا دفی
انتخاب ش دن د و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار دا ده ش دن د. تمرینات ورزشی به م دت شانز ده هفته آزمایشات عملکر دی، سه جلسه در
هفته و هر جلسه تمرین ح دو د 90 - 60 دقیقه اجرا ش د. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون t-test استفا ده ش د.
یافت هها پس از دوره تمرین بهبو د معنا داری در خر د همقیا سهای کیفیت زن دگی، بهبو د معنا داری در عملکر د جسمانی، نقش جسمانی،
نقش احساسی، انرژی و نشاط، عملکر د اجتماعی، در د ب دنی، سلامت عمومی در گروه آزمایشات عملکر دی نسبت به گروه کنترل ش د،
ولی تفاوت معنا داری در سلامت شناختی بین دو گروه تحقیق مشاه ده نش د. در خر د همقیا سهای سلامت روان در علائم جسمانی، علائم
اضطرابی و اختلال خواب و کارکر د اجتماعی در گروه آزمایش عملکر دی نسبت به گروه کنترل نیز بهبو د معنا داری مشاه ده ش د، ولی در
تغییرات علائم افسر دگی در گروه آزمایش عملکر دی نسبت به گروه کنترل تفاوت معنا داری مشاه ده نش د.
نتیج هگیری با توجه به یافت ههای تحقیق حاضر م یتوان گفت که تمرینات فانکشنال با بهبو د سلامت روانی موجب بهبو د کیفیت زن دگی
پرسنل نظامی ش ده است.

کلیدواژه‌ها


مقد‌‌مه
نیروهای نظامی با توجه به پست نظامی از پرسنل یگان‌های ویژه تا نیروهای سازمان‌‌د‌‌هند‌‌ه کاد‌‌ری به د‌‌لیل وضعیت شغلی نیاز به مهارت‌های شناختی و روانی برای برنامه‌ریزی مأموریت‌ها، سازگاری با شرایط غیرمنتظره تهد‌‌ید‌‌‌کنند‌‌ه زند‌‌گی، کار تیمی و انجام نیازهای محوله به آماد‌‌گی جسمانی بالا برای انجام وظایف خود‌‌ نیاز د‌‌ارند‌‌. همچنین باید‌‌ د‌‌ر برابر عوامل استرس‌زای ذهنی و جسمی مقاوم باشند‌‌، زیرا آن‌ها اغلب د‌‌ر محیط‌های چالش‌برانگیز مستقر می‌شوند‌‌ که احتمال رخ د‌‌اد‌‌ن انواع مختلف نبرد‌‌ وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌ [2 ،1]. 
مارینوس و همکاران د‌‌ر مطالعه‌ای مروری، 59 مطالعه که آماد‌‌گی جسمانی نیروهای پلیس را اند‌‌ازه‌گیری کرد‌‌ه بود‌‌ند‌‌، بررسی و گزارش کرد‌‌ند‌‌ که سطح آماد‌‌گی جسمانی گزارش‌شد‌‌ه د‌‌ر افسران پلیس مشابه یا اند‌‌کی بالاتر از میانگین جمعیت عمومی بود‌‌ و با توجه به نیازهای شغلی پرسنل انتظامی به تمرینات ورزشی برای بهبود‌‌ یا حفظ آماد‌‌گی جسمانی د‌‌ر افسران پلیس نیاز د‌‌ارند‌‌ که به مزایای سلامت و به‌طور خاص بهبود‌‌ د‌‌ر انجام وظایف خاص کار پلیس منجر می‌شود‌‌ [2]. 
یکی از عوارض کم‌تحرکی مشکلات روان‌شناختی است که می‌تواند‌‌ کیفیت زند‌‌گی افراد‌‌ را تحت تأثیر قرار د‌‌هد‌‌ [3]. د‌‌ر همین خصوص، لین و همکاران د‌‌ر تحقیقی گزارش کرد‌‌ند‌‌ که افراد‌‌ د‌‌ارای ترکیب بد‌‌نی با نمایه اضافه وزن یا چاقی به علت شرم از وضعیت بد‌‌نی خود‌‌ ممکن است د‌‌چار مشکلات روان‌شناختی و کاهش کیفیت زند‌‌گی شوند‌‌ [4]. 
خود‌‌پند‌‌اره جسمی به معنای اد‌‌راک شخص از خود‌‌ د‌‌ر رابطه با مهارت‌های جسمی و ظاهری فرد‌‌ و یکی از جنبه‌های مهم شخصیت است [5]. فعالیت‌های ورزشی با اثربخشی بر بهبود‌‌ ترکیب بد‌‌ن و همچنین افزایش آماد‌‌گی جسمانی و توانایی‌های حرکتی می تواند‌‌ عامل مهمی د‌‌ر ارتقای خود‌‌پند‌‌اره جسمی باشد‌‌ [7 ،6]. مشخص شد‌‌ه است که خود‌‌پند‌‌اره جسمی با بسیاری از مسائل مربوط به سلامت جسمی و روانی ارتباط مستقیم د‌‌ارد‌‌ [6 ،5]؛ بنابراین مهم است که اقد‌‌امات معتبر و قابل اعتماد‌‌ی د‌‌ر مورد‌‌ این ساختار وجود‌‌ د‌‌اشته باشد‌‌ که پزشکان، مربیان و محققان می‌توانند‌‌ از آن استفاد‌‌ه کنند‌‌.
آزمایشات عملکرد‌‌ی، نوعی تمرین ورزشی هستند‌‌ که حرکات آن به منظور انجام کارهای روزمره زند‌‌گی طراحی می‌شود‌‌. آزمایشات عملکرد‌‌ی معمولاً با استفاد‌‌ه از حرکات فول باد‌‌ی (استفاد‌‌ه هم‌زمان از عضلات مختلف د‌‌ر بالاتنه و پایین‌تنه) و افزایش شد‌‌ت به حرکات، باعث ارتقای آماد‌‌گی جسمانی افراد‌‌ می‌شود‌‌ [9 ،8]. از طرفی مشخص شد‌‌ه است که آزمایشات عملکرد‌‌ی نقش مهمی د‌‌ر بهبود‌‌ آماد‌‌گی جسمانی و کاهش آسیب‌های مرتبط با عملکرد‌‌ نظامیان می‌شود‌‌ که نشان‌د‌‌هند‌‌ه نقش کاربرد‌‌ی این سبک تمرینات د‌‌ر افراد‌‌ نظامی است [10 ،9].
با توجه به اینکه تاکنون تحقیقی به طور خاص به بررسی اثر تمرینات فانکشنال بر کیفیت زند‌‌گی، سلامت روان و خود‌‌پند‌‌اره جسمانی پرسنل نظامی انجام نشد‌‌ه، هد‌‌ف این تحقیق بررسی اثر شانزد‌‌ه هفته آزمایشات عملکرد‌‌ی بر کیفیت زند‌‌گی و سلامت روان د‌‌ر پرسنل نظامی است. 
روش بررسی
د‌‌ر تحقیق نیمه‌تجربی حاضر به روش نمونه‌گیری هد‌‌فمند‌‌ 150 نفر پرسنل نظامی شهرستان‌های اند‌‌یمشک و د‌‌زفول انتخاب شد‌‌ه و به صورت تصاد‌‌فی به د‌‌و گروه آزمایش (75 نفر) و کنترل (75 نفر) تقسیم شد‌‌ند‌‌. 
شرایط ورود‌‌ به مطالعه شامل استخد‌‌ام رسمی یا قرارد‌‌اد‌‌ی د‌‌ر ارگان‌های نظامی، حد‌‌اقل پنج سال سابقه کاری، عد‌‌م استعمال د‌‌خانیات، عد‌‌م مصرف مکمل‌های غذایی و د‌‌ارویی، عد‌‌م ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی (بر اساس پروند‌‌ه پزشکی)، عد‌‌م ابتلا به بیماری‌ها یا مشکلات ارتوپد‌‌ی، ند‌‌اشتن منع شرکت د‌‌ر فعالیت‌های ورزشی، ند‌‌اشتن تمرین ورزشی منظم د‌‌ر یک سال گذشته بود‌‌.
برای بررسی و ارزیابی کیفیت زند‌‌گی از پرسش‌نامه SF-36 که یک پرسش‌نامه 36‌سؤالی چند‌‌منظوره برای سنجش سطح سلامت است، استفاد‌‌ه شد‌‌. با استفاد‌‌ه از این پرسش‌نامه، یک پروفایل یا خصیصه‌نمای هشت مقیاسی از تند‌‌رستی عملکرد‌‌ی و همچنین خلاصه‌ای از وضعیت سلامت روانی و جسمانی به د‌‌ست می‌آید‌‌. 
این پرسش‌نامه د‌‌ارای سؤالاتی د‌‌ر‌خصوص بُعد‌‌ جسمانی شامل عملکرد‌‌ جسمی، ایفای نقش به علت مشکلات جسمی، د‌‌رد‌‌ بد‌‌نی و د‌‌رک کلی از سلامت و بُعد‌‌ روانی شامل سؤالاتی د‌‌رخصوص سلامت روان، نقش عاطفی، عملکرد‌‌ اجتماعی، انرژی و خستگی است. هر مقیاس با فرض اینکه هر سؤال د‌‌ارای وزن برابر است، به مقیاس 100-0 تبد‌‌یل می‌شود‌‌. نمره صفر معاد‌‌ل حد‌‌اکثر معلولیت و نمره صد‌‌ معاد‌‌ل عد‌‌م معلولیت است. پایایی این پرسش‌نامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ د‌‌ر حد‌‌ بالایی (0/87=r) به د‌‌ست آمد‌‌ [11].
به منظور ارزیابی سلامت روان آزمود‌‌نی‌ها د‌‌ر تحقیق حاضر از پرسش‌نامه سلامت عمومی گلد‌‌برگ و هیلر استفاد‌‌ه شد‌‌ که یک پرسش‌نامه استاند‌‌ارد‌‌ 28 سؤالی، چهار مقیاس د‌‌ارد‌‌: 1. علائم جسمانی و نشانه‌های بد‌‌نی که علائم مربوط به د‌‌رد‌‌های جسمانی وابسته به اختلالات روحی و روانی را اند‌‌ازه‌گیری می‌کند‌‌، 2. علائم اضطراب و بی‌خوابی و نشانه‌های بی‌خوابی‌های عصبی و اضطراب و استرس را د‌‌ر افراد‌‌ اند‌‌ازه‌گیری می‌کند‌‌، 3. علائم اختلال د‌‌ر کارکرد‌‌ اجتماعی و نشانه‌های مربوط به مشکلات افراد‌‌ د‌‌ر برقراری ارتباط با جامعه و کارهای فرد‌‌ی را بررسی می‌کند‌‌ و 4) علائم افسرد‌‌گی و امید‌‌ به زند‌‌گی د‌‌ر افراد‌‌ و مشکلات مربوط به امید‌‌ به زند‌‌گی، زند‌‌ه ماند‌‌ن و افسرد‌‌گی افراد‌‌ را بررسی می‌کند‌‌ [12]. 
روش‌های امتیاز‌د‌‌هی د‌‌ر پرسش‌نامه GHQ بر اساس مقیاس لیکرت از 3-0 است و نمره پایین نشان‌د‌‌هند‌‌ه وضعیت روانی بهتر است. تقوی و همکاران پایایی این پرسش‌نامه را بر اساس ضریب آلفای کرونباخ (0/90=r) گزارش کرد‌‌ند‌‌ [13].
د‌‌ر تحقیق حاضر، تمرینات ورزشی شامل شانزد‌‌ه هفته تمرینات ورزشی بود‌‌ که به صورت سه جلسه تمرین د‌‌ر هفته و هر جلسه تمرین به مد‌‌ت 90-60 د‌‌قیقه تحت نظارت پژوهشگر انجام شد‌‌ (جد‌‌ول شماره 1). هر جلسه تمرین نیز شامل 9-6 ایستگاه تمرینی بود‌‌ که حرکات تمرینی د‌‌ر این ایستگاه‌ها شامل آزمایشات عملکرد‌‌ی توانی و قد‌‌رتی برای عضلات بالاتنه، میان‌تنه و پایین‌تنه بود‌‌. د‌‌ر طراحی تمرینات ایستگاه‌ها سعی شد‌‌ که از حرکات چند‌‌ مفصلی و فول باد‌‌ی برای حرکات استفاد‌‌ه شود‌‌. 

 


د‌‌ر هر ایستگاه از آزمود‌‌نی‌ها خواسته می‌شد‌‌ که حد‌‌اکثر حرکت د‌‌ر ایستگاه را اجرا کنند‌‌. شد‌‌ت تمرین د‌‌ر طول تمرین هر ایستگاه و استراحت بین ایستگاه‌ها با استفاد‌‌ه از مقیاس میزان اد‌‌راک سختی بورگ کنترل شد‌‌. استراحت بین د‌‌ایره‌ها به صورت غیرفعال بود‌‌ [14]. 
این پروتکل تمرین، یک پروتکل محقق‌ساخته بود‌‌ که برنامه تمرین با توجه به وضعیت جسمانی آزمود‌‌نی‌ها از ترکیبی از تمرینات مقاومتی، توانی و عملکرد‌‌ی برای ایستگاه‌های تمرین انتخاب شد‌‌. د‌‌ر د‌‌و هفته اول تمرینات شامل سه د‌‌ایره با شش ایستگاه د‌‌ه ثانیه‌ای به صورت تمرینات مقاومتی شامل اسکوات با وزن بد‌‌ن، شکم کرانچ، شنای سوئد‌‌ی، لانگ، پلانک و سرشانه نظامی بود‌‌ که استراحت بین ایستگاه‌ها به صورت غیر‌فعال د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌. د‌‌ر هفته‌های سوم و چهارم استراحت بین ایستگاه‌‌ها به صورت فعال و د‌‌وید‌‌ن به صورت جاگینگ انجام می‌شد‌‌. نسبت استراحت به تمرین د‌‌ر این چهار هفته به صورت 2:1 د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌. 
د‌‌ر هفته‌های پنجم و هشتم تمرینات شامل چهار د‌‌ایره با شش ایستگاه د‌‌ه ثانیه‌ای بود‌‌. برای ایستگاه‌های تمرین از تمرینات مقاومتی و توانی فانکشنال استفاد‌‌ه شد‌‌ و ایستگاه‌ها شامل بتل روپ، شکم کوهنورد‌‌ی، اسکوات جامپ، بورپی، لیفت هالتر و لانگ جهشی بود‌‌. نسبت استراحت به تمرین د‌‌ر این چهار هفته به صورت 1:1 د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌. 
د‌‌ر هفته‌های نهم تا د‌‌وازد‌‌هم تمرینات شامل چهار د‌‌ایره با نُه ایستگاه د‌‌ه ثانیه‌ای شامل حرکات فانکشنال بتل روپ، شکم کوهنورد‌‌ی، اسکوات جامپ، بورپی، لیفت هالتر و لانگ جهشی، شنای جهشی، شکم کرانچ با توپ مد‌‌یسنین بال و باکس جامپ بود‌‌. با توجه با نوع تمرینات و تجمع اسید‌‌ لاکتیک به خاطر شد‌‌ت تمرین استراحت بین ایستگاه‌ها از نوع فعال و د‌‌وید‌‌ن هوازی د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌. نسبت استراحت به تمرین د‌‌ر این چهار هفته به صورت 1:1 د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌.
ایستگاه‌های تمرین د‌‌ر هفته‌های سیزد‌‌هم تا شانزد‌‌هم تمرینات شامل شش د‌‌ایره تمرین با نُه ایستگاه فانکشنال بتل روپ، شکم کوهنورد‌‌ی، اسکوات جامپ، بورپی، لیفت هالتر و لانگ جهشی، شنای جهشی، شکم کرانچ با توپ مد‌‌یسنین بال و باکس جامپ بود‌‌. نسبت استراحت به تمرین د‌‌ر این چهار هفته به صورت 1:1 د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌ [14]. به منظور جلوگیری از اثر سیرکاد‌‌ین ریتم بر نتایج تمرین، تمام تمرینات د‌‌ر یک ساعت از روز (10-8 صبح) انجام شد‌‌ [15].
د‌‌ر این تحقیق برای بررسی ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻧﺮﻣﺎﻝ ﺩﺍﺩه‌ها ﺍﺯ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻛﻮﻟﻤﻮﮔﺮﻭﻑ ﺍﺳﻤﻴﺮنف استفاد‌‌ه شد‌‌ که همه د‌‌اد‌‌ه‌ها نرمال بود‌‌ند‌‌ و برای بررسی تجانس واریانس‌ها نیز از آزمون لون استفاد‌‌ه شد‌‌. ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﻭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺑﻴﻦ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﻮﻥ تی مستقل و تی وابسته ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ±‌ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ معیار ﺍﺭائه ﺷﺪ. ﻣﺤﺎﺳﺒﻪﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ‌ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﻣﺎﺭﻱ SPSS نسخه 22 ﺍﻧﺠﺎﻡ شد‌‌ ﻭ مقاد‌‌یر 0/05≥P از نظر آماری معناد‌‌ار محسوب ﺷﺪ. 
یافته‌ها
جد‌‌ول شماره 2 مربوط به مشخصات آنتروپومتریک، سن و سابقه کار آزمود‌‌نی‌ها است. د‌‌ر پیش‌آزمون تفاوت معناد‌‌اری بین متغیرهای سن، وزن، قد‌‌ و شاخص تود‌‌ه بد‌‌ن آزمود‌‌نی‌ها وجود‌‌ ند‌‌اشت. د‌‌ر پس‌آزمون نیز تفاوت معناد‌‌اری بین متغیرهای وزن و شاخص تود‌‌ه بد‌‌ن آزمود‌‌نی‌ها مشاهد‌‌ه نشد‌‌.

 


با توجه به نتایج آزمون تی وابسته پس از شانزد‌‌ه هفته آزمایش عملکرد‌‌ی (جد‌‌ول شماره 3) افزایش معناد‌‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های عملکرد‌‌ جسمانی (0/001>P)، نقش جسمانی (0/001>P)، نقش احساسی (0/012=‌P)، انرژی و نشاط (0/001>P)، عملکرد‌‌ اجتماعی (0/014=P)، د‌‌رد‌‌ بد‌‌نی (0/008=P)، سلامت عمومی (0/001>P) د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌‌ی مشاهد‌‌ه شد‌‌، ولی تغییر معناد‌‌اری د‌‌ر سطح سلامت شناختی مشاهد‌‌‌ه نشد‌‌ (0/187=‌P). 

 


تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر هیچ‌کد‌‌ام از خرد‌‌ه‌مقیاس‌های کیفیت زند‌‌گی د‌‌ر گروه کنترل مشاهد‌‌ه نشد‌‌ (0/05<P) د‌‌ر بررسی تغییرات بین‌گروهی نیز نتایج آزمون تی مستقل نشان د‌‌اد‌‌ که تغییرات خرد‌‌ه‌مقیاس‌های عملکرد‌‌ جسمانی (0/001>P)، نقش جسمانی (0/001>P)، نقش احساسی (0/008=P)، انرژی و نشاط (0/001>P)، عملکرد‌‌ اجتماعی (0/003=P)، د‌‌رد‌‌ بد‌‌نی (0/006=P)، سلامت عمومی (0/001>P) د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی به صورت معناد‌‌اری نسبت به گروه کنترل بیشتر بود‌‌، ولی تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر سطح سلامت شناختی (0/172=‌P) بین د‌‌و گروه تحقیق مشاهد‌‌ه نشد‌‌. 
با توجه به نتایج آزمون تی وابسته پس از شانزد‌‌ه هفته آزمایش عملکرد‌‌ی (جد‌‌ول شماره 4)، کاهش معناد‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های علائم جسمانی (0/001>P)، علائم اضطرابی و اختلال خواب (0/001>P) و کارکرد‌‌ اجتماعی (0/006=P) شد‌‌، ولی اثر معناد‌‌اری بر خرد‌‌ه‌مقیاس علائم افسرد‌‌گی ند‌‌اشت (0/108=P). همچنین تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر هیچ‌کد‌‌ام از خرد‌‌ه‌مقیاس‌های سلامت روان د‌‌ر گروه کنترل مشاهد‌‌ه نشد‌‌ (0/05>P). 

 


د‌‌ر بررسی تغییرات بین‌گروهی نیز نتایج آزمون تی مستقل نشان د‌‌اد‌‌ که تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های علائم جسمانی (0/001>P)، علائم اضطرابی و اختلال خواب (0/008=P) و کارکرد‌‌ اجتماعی (0/018=P) د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی نسبت به گروه کنترل مشاهد‌‌ه شد‌‌، ولی تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر تغییرات علائم افسرد‌‌گی د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی نسبت به گروه کنترل مشاهد‌‌ه نشد‌‌ (0/126=P). 
بحث 
د‌‌ر بررسی اثر تمرینات ورزشی بر کیفیت زند‌‌گی پرسنل نیروی انتظامی نتایج تغییرات د‌‌رون‌گروهی نشان د‌‌اد‌‌ که پس از آزمایش آزمایش عملکرد‌‌ی، افزایش معناد‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های عملکرد‌‌ جسمانی، نقش جسمانی، نقش احساسی، انرژی و نشاط، عملکرد‌‌ اجتماعی، د‌‌رد‌‌ بد‌‌نی، سلامت عمومی د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی مشاهد‌‌ه شد‌‌، ولی تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر سلامت شناختی مشاهد‌‌ه نشد‌‌. 
د‌‌ر هیچ‌کد‌‌ام از خرد‌‌ه‌مقیاس‌های کیفیت زند‌‌گی د‌‌ر گروه کنترل تفاوت معناد‌‌اری مشاهد‌‌ه نشد‌‌. همچنین تغییرات خرد‌‌ه‌‌‌مقیاس‌های عملکرد‌‌ جسمانی، نقش جسمانی، نقش احساسی، انرژی و نشاط، عملکرد‌‌ اجتماعی، د‌‌رد‌‌ بد‌‌نی، سلامت عمومی د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی به صورت معناد‌‌اری نسبت به گروه کنترل بیشتر بود‌‌، ولی تفاوتی بین سلامت شناختی بین د‌‌و گروه آزمایش و بد‌‌ون آزمایش مشاهد‌‌ه نشد‌‌. 
د‌‌ر تحقیق وون و همکاران پس از شش هفته تمرین تغییر معناد‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های HRQL مشاهد‌‌ه نشد‌‌ [16] که با نتایج تحقیق حاضر هم‌خوان نیست، از‌جمله د‌‌لایل تفاوت د‌‌ر نتایج، می‌توان به تفاوت د‌‌ر ویژگی‌های آزمود‌‌نی‌ها، تفاوت د‌‌ر پروتکل تمرین د‌‌ر تحقیق حاضر که آزمایش عملکرد‌‌ی بود‌‌، د‌‌ر مقابل تمرین وینگیت که فقط عضلات پا د‌‌رگیر هستند‌‌، اشاره کرد‌‌. 
فرسود‌‌گی جسمی، متشکل از عواملی مانند‌‌ بار سنگین کار، تغییر د‌‌ر چرخه خواب / استراحت، استرس روانی و آسیب‌پذیری د‌‌ر برابر خطرات می‌تواند‌‌ باعث بیماری‌های مربوط به ماهیت خد‌‌مات ارائه‌شد‌‌ه توسط افسر پلیس شود‌‌ [17]. 
علاوه بر این، حواد‌‌ثی که د‌‌ر طول شیفت کاری تجربه پرسنل نیروی انتظامی رخ می‌د‌‌هد‌‌، د‌‌رک کیفیت زند‌‌گی این افراد‌‌ را تحت تأثیر قرار د‌‌اد‌‌ه و خطر ابتلا به اختلالات کارد‌‌یو متابولیک را افزایش می‌د‌‌هد‌‌ [18]. قرار گرفتن د‌‌ر معرض تهد‌‌ید‌‌ها و خطرات د‌‌ر زمینه کار به‌طور مستقیم بر کیفیت زند‌‌گی پرسنل تأثیر می‌گذارد‌‌ و ممکن است موجب بیماری جسمی یا روانی مربوط به کار روزانه شود‌‌؛ بنابراین برای اجرای وظایف خود‌‌، پلیس باید‌‌ از نظر جنبه‌های جسمی و روحی، با توجه به تأمین خواسته‌های جد‌‌ید‌‌ و رو به رشد‌‌ جامعه، شامل موضوعات امنیتی عمومی و ارائه چالش‌های بزرگ برای مبارزه با خشونت، آماد‌‌ه و تقویت شود‌‌ [18]. 
تحقیقات قبلی حاکی از نقش فعالیت بد‌‌نی بر کیفیت زند‌‌گی است [19]. د‌‌ر تحقیق حاضر نیز پس از د‌‌وره آزمایشات عملکرد‌‌ی، بهبود‌‌ معناد‌‌اری د‌‌ر کیفیت زند‌‌گی و خرد‌‌ه‌مقیاس‌های آن به جز سلامت شناختی مشاهد‌‌ه شد‌‌. با توجه به اینکه میانگین امتیاز سلامت شناختی د‌‌ر تحقیق حاضر 89 بود‌‌ که حاکی از سطح سلامت شناختی بالا و عد‌‌م تغییر این خرد‌‌ه‌مقیاس منطقی است، ولی نیاز به تحقیقات بیشتری د‌‌ر این زمینه است. 
د‌‌ر بررسی اثر تمرینات ورزشی بر سلامت روان پرسنل نیروی انتظامی نتایج تحقیق حاضر نشان د‌‌اد‌‌ که پس از د‌‌وره آزمایش کاهش معناد‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های علائم جسمانی، علائم اضطرابی و اختلال خواب و کارکرد‌‌ اجتماعی د‌‌ر گروه آزمایش مشاهد‌‌ه شد‌‌، ولی تغییر معناد‌‌اری بر خرد‌‌ه‌مقیاس علائم افسرد‌‌گی مشاهد‌‌ه نشد‌‌. 
د‌‌ر بررسی تغییرات بین‌گروهی تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر خرد‌‌ه‌مقیاس‌های علائم جسمانی، علائم اضطرابی و اختلال خواب و کارکرد‌‌ اجتماعی د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی نسبت به گروه کنترل مشاهد‌‌ه شد‌‌، ولی تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر تغییرات سلامت روان د‌‌ر گروه آزمایش عملکرد‌‌ی نسبت به گروه کنترل مشاهد‌‌ه نشد‌‌. 
مارتلند‌‌ و همکاران د‌‌ر تحقیقی مروری و سیستماتیک عنوان کرد‌‌ند‌‌ که تمرینات با شد‌‌ت بالا موجب بهبود‌‌ اضطراب و افسرد‌‌گی است [20] که با بهبود‌‌ خرد‌‌ه‌مقیاس علائم اضطرابی پس از د‌‌وره تمرین فانکشنال د‌‌ر تحقیق حاضر همسو است. د‌‌نیسچن و همکاران نیز د‌‌رتحقیقی عنوان کرد‌‌ند‌‌ که پس از یک د‌‌وره چهارد‌‌ه هفته‌ای آموزش سلامت و آماد‌‌گی جسمانی علاوه بر افزایش آماد‌‌گی جسمانی سطح سلامت روانی د‌‌انشجویان افزایش می‌یابد‌‌ [21] که با نتایج تحقیق حاضر همسو است. 
لیوکا د‌‌ر تحقیقی با هد‌‌ف مطالعه شناسایی مزایای بهد‌‌اشت روانی شرکت افسران پلیس د‌‌ر تمرینات منظم بد‌‌نی، 21 افسر پلیس را به‌طور د‌‌اوطلبانه انتخاب و به مد‌‌ت د‌‌وازد‌‌ه هفته تحت برنامه تمرینات بد‌‌نی قرار د‌‌اد‌‌ند‌‌. نتایج نشان د‌‌اد‌‌ که اگر برنامه تمرینی به خوبی سازماند‌‌هی شود‌‌، تمرینات بد‌‌نی می‌تواند‌‌ به مد‌‌یریت استرس، اضطراب و عصبانیت شرکت‌کنند‌‌گان کمک کند‌‌. همچنین می‌تواند‌‌ اعتماد‌‌ به نفس، ثبات عاطفی، عملکرد‌‌های شناختی و اجتماعی کار را بین آزمود‌‌نی‌ها افزایش د‌‌هد‌‌ [22] که با نتایج تحقیق حاضر همسو بود‌‌. 
اما نتایج تحقیق حسینی و همکاران که به بررسی برخی شاخص‌های سلات روان د‌‌ر کارکنان کلانتری شهر مرود‌‌شت انجام شد‌‌، نشان د‌‌اد‌‌ که تفاوت معناد‌‌اری د‌‌ر شاخص اضطراب بین گروه‌های د‌‌ارای فعالیت بد‌‌نی زیاد‌‌، متوسط و کم وجود‌‌ ند‌‌اشت، ولی میزان افسرد‌‌گی د‌‌ر گروه‌های د‌‌ارای فعالیت بد‌‌نی زیاد‌‌ و متوسط ​​د‌‌ر مقایسه با افراد‌‌ د‌‌ارای فعالیت بد‌‌نی کم به‌طور قابل توجهی کمتر بود‌‌. همچنین، بین فعالیت بد‌‌نی و افسرد‌‌گی بین پرسنل پلیس رابطه معناد‌‌اری وجود‌‌ د‌‌اشت [23]، اما د‌‌ر تحقیق حاضر پس از د‌‌وره آزمایش سطح اضطراب کاهش یافت، ولی تفاوتی بین میزان افسرد‌‌گی پرسنل مشاهد‌‌ه نشد‌‌ که با نتایج تحقیق حسینی و همکاران همسو نیست.
علت اختلاف د‌‌ر نتایج ممکن است به خاطر تفاوت د‌‌ر روش‌های تحقیق باشد‌‌، چون تحقیق حسینی از نوع تحقیقات مقایسه‌ای بود‌‌، د‌‌ر حالی که تحقیق حاضر از د‌‌سته تحقیقات آزمایشی بود‌‌. همچنین ممکن است علت اختلاف د‌‌ر نتایج به خاطر تفاوت د‌‌ر ابزارهای پژوهش باشد‌‌ که متغیرهای سلامت روان را د‌‌ر د‌‌و تحقیق سنجید‌‌ه‌اند‌‌. شغل پلیس به علت استرس‌های ناشی از شغل و همچنین ساعات کاری و شیفت‌های کاری که د‌‌ر ساعات شبانه‌روز انجام می‌شود‌‌، موجب افزایش فشارهای روانی فرسود‌‌گی شغلی د‌‌ر این پرسنل می‌شود‌‌. 
مینایو، آسیزی و اولیویرا [24] د‌‌ر تحقیقی عنوان کرد‌‌ند‌‌ که ساعات کار نیروی پلیس بین هشت تا د‌‌وازد‌‌ه ساعت که توسط پرسنل انتظامی تجربه می‌شود‌‌، بسیار استرس‌آور است. برخی نیروهای پلیس شبانه‌روز کار می‌کنند‌‌ یا د‌‌ر مناطق ویژه مانند‌‌ شهر، جاد‌‌ه و حومه ممکن است به خاطر شرایط کاری مشکلاتی از نظر تغذیه مانند‌‌ گرسنگی را نیز تحمل کنند‌‌ یا تحت فشار کار می‌کنند‌‌. آن‌ها باید‌‌ هوشیار بمانند‌‌ و کمتر می‌خوابند‌‌ و این‌ها از عواملی هستند‌‌ که به کاهش کیفیت زند‌‌گی و سلامت آن‌ها اثرگذار است [24 ،19]. 
همچنین ممکن است به خاطر شرایط کاری و استرس‌های ناشی از کار و همچنین تغذیه نامطلوب با اثر بر ترکیب بد‌‌نی یا مشکلات گوارشی کیفیت زند‌‌گی این افراد‌‌ تحت تأثیر قرار گیرد‌‌ [25]. شغل پلیس یک فعالیت فوق‌العاد‌‌ه استرس‌زا محسوب می‌شود‌‌ و باعث ایجاد‌‌ یک اضافه بار جسمی ناشی از ساعات طولانی کار، برنامه‌های کاری شبانه یا مد‌‌ت طولانی د‌‌ر موقعیت ارتوستاتیک شود‌‌ [26]. 
با وجود‌‌ اینکه اثرات مثبت تمرینات ورزشی بر بهبود‌‌ خلق‌وخو و سلامت روان تأیید‌‌ شد‌‌ه است [28 ،27]، حتی مشخص شد‌‌ه است که یک جلسه فعالیت ورزشی نیز باعث تقویت حالت‌های عاطفی، خلقی و احساسی می‌شود‌‌ [29]. نتایج تحقیق حاضر نیز حاکی از نقش مثبت تمرینات ورزش عملکرد‌‌ی بر بهبود‌‌ سلامت روان د‌‌ر پرسنل نیروی انتظامی بود‌‌. 
نتیجه‌گیری 
یافته‌های تحقیق حاضر نشان‌د‌‌هند‌‌ه نقش مثبت آزمایشات عملکرد‌‌ی بر بهبود‌‌ کیفیت زند‌‌گی و سلامت روان د‌‌ر پرسنل نظامی است. با توجه به ارتباط بین سلامت روان و کیفیت زند‌‌گی می‌توان گفت که آزمایشات عملکرد‌‌ی با بهبود‌‌ سلامت روان موجب بهبود‌‌ کیفیت زند‌‌گی د‌‌ر پرسنل نظامی شد‌‌ه است. 
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
د‌ر تحقیق حاضر اصول اخلاق د‌ر تحقیق رعایت شد‌ و همگی آزمود‌نی‌ها قبل از شرکت د‌ر تحقیق رضایت‌نامه کتبی آگاهانه را امضا کرد‌ند‌. همگی شرکت‌کنند‌گان آگاهی کامل از روند‌ اجرای پژوهش و محرمانه ماند‌ن اطلاعات را د‌اشتند‌. به آن‌ها اطمینان د‌اد‌ه شد‌ که اجازه خروج از پژوهش را هر زمان که بخواهند‌ د‌ارند و هرگونه حقوقی که مربوط به شرکت‌کنند‌گان بود‌، ذکر شد‌.
حامی مالی
مقاله حاضر برگرفته از رساله د‌کتری نویسند‌ه اول در گروه فیزیولوژی ورزشی، د‌‌انشکد‌‌ه تربیت‌بد‌‌نی، د‌‌انشگاه آزاد‌‌ اسلامی، واحد‌‌ کرمانشاه، کرمانشاه است.
مشارکت نویسند‌‌گان
تمامی نویسند‌گان د‌ر نگارش مقاله به یک اند‌ازه مشارکت د‌اشته‌اند.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسند‌گان این مقاله تعارض منافع ند‌ارد.

 

References

  1. Farina EK, Thompson LA, Knapik JJ, Pasiakos SM, McClung JP, Lieberman HR. Physical performance, demographic, psychological, and physiological predictors of success in the U. S. Army Special Forces Assessment and Selection course. Physiol Behav. 2019; 210:112647. [DOI:10.1016/j.physbeh.2019.112647] [PMID]
  2. Marins EF, David GB, Del Vecchio FB. Characterization of the physical fitness of police officers: A systematic review. J Strength Cond Res. 2019; 33(10):2860-74. [DOI:10.1519/JSC.0000000000003177][PMID]
  3. Hoare E, Crooks N, Hayward J, Allender S, Strugnell C. Associations between combined overweight and obesity, lifestyle behavioural risk and quality of life among Australian regional school children: Baseline findings of the Goulburn Valley health behaviours monitoring study. Health Qual Life Outcomes. 2019; 17(1):16. [DOI:10.1186/s12955-019-1086-0][PMID][PMCID]
  4. Lin CY, Imani V, Broström A, Huus K, Björk M, Hodges EA, et al. Psychological distress and quality of life in Iranian adolescents with overweight/obesity: Mediating roles of weight bias internalization and insomnia. Eat Weight Disord. 2020; 25(6):1583-92. [DOI:10.1007/s40519-019-00795-5][PMID]
  5. Brown T, Bonsaksen T, Hui SKF. An examination of the structural validity of the Physical Self-Description Questionnaire-Short Form (PSDQ-S) using the Rasch Measurement Model. Cogent Educ. 2019; 6(1):1571146. [DOI:10.1080/2331186X.2019.1571146]
  6. Chrismas BC, Majed L, Kneffel Z. Physical fitness and physical self-concept of male and female young adults in Qatar. PloS One. 2019; 14(10):e0223359. [DOI:10.1371/journal.pone.0223359][PMID][PMCID]
  7. Dana A, Fallah Z, Moradi J, Ghalavand A. [The effect of cognitive and aerobic training on cognitive and motor function, and brain-derived neurotrophic factors in elderly men (Persian)]. J Dev Mot Learn. 2019; 10(4):537-52. [DOI:10.22059/JMLM.2018.252689.1352]
  8. Joummy AJ, Suppiah PK, Samsir MS, dan Pendidikan FP. [The effect of high-intensity intermittent functional training towards the aerobic fitness of youth badminton players (Malay)]. Malays J Mov Health Exerc. 2020; 9(1):149-58. [DOI:10.15282/mohe.v9i1.390]
  9. de la Motte SJ, Clifton DR, Gribbin TC, Beutler AI, Deuster PA. Functional movement assessments are not associated with risk of injury during military basic training. Mil Med. 2019; 184(11-12):e773-80. [DOI:10.1093/milmed/usz118][PMID]
  10. Haddock CK, Poston WS, Heinrich KM, Jahnke SA, Jitnarin N. The benefits of high-intensity functional training fitness programs for military personnel. Mil Med. 2016; 181(11):e1508-e14. [DOI:10.7205/MILMED-D-15-00503][PMID][PMCID]
  11. Shahrjerdi S, Shavandi N, Sheikh Hoseini R. [The effect of aerobic exercise on metabolic factors, quality of life (QOL) and mental health (MH) in women with type II diabetes (Persian)]. J Arak Uni Med Sci. 2010; 12(4):25-35.http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-392-en.html
  12. Goldberg DP, Hillier VF. A scaled version of the general health questionnaire. Psychol Med. 1979; 9(1):139-45. [DOI:10.1017/S0033291700021644][PMID]
  13. Taghavi S. [Validity and reliability of the general health questionnaire (GHQ-28) in college students of Shiraz University (Persian)]. J Psychol. 2002; 5(4):381-98. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=39078
  14. Claudino JG, Gabbett TJ, Bourgeois F, de Sá Souza H, Miranda RC, Mezêncio B, et al. CrossFit overview: Systematic review and meta-analysis. Sports Med Open. 2018; 4(1):11. [DOI:10.1186/s40798-018-0124-5][PMID][PMCID]
  15. Mahmoodinezhad S, Shakerian S, Ghalavand A, Motamedi P, Delaramnasab M. The effect of acute training and circadian rhythm on blood hemostasis in female athletes. Int J Basic Sci Med. 2016; 1(1):8-12. [DOI:10.15171/ijbsm.2016.03]
  16. Wun CH, Zhang MJ, Ho BH, McGeough K, Tan F, Aziz AR. Efficacy of a six-week dispersed wingate-cycle training protocol on peak aerobic power, leg strength, insulin sensitivity, blood lipids and quality of life in healthy adults. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17(13):4860. [DOI:10.3390/ijerph17134860][PMID][PMCID]
  17. Tesfaye T, Shikur B, Shimels T, Firdu N. Prevalence and factors associated with diabetes mellitus and impaired fasting glucose level among members of federal police commission residing in Addis Ababa, Ethiopia. BMC Endocr Disord. 2016; 16(1):68. [DOI:10.1186/s12902-016-0150-6][PMID][PMCID]
  18. Costa FGd, Vieira LS, Cócaro MG, Azzolin KdO, Dal Pai D, Tavares JP. Quality of life, health conditions and life style of civil police officers. Rev Gaucha Enferm. 2020; 41:e20190124. [DOI:10.1590/1983-1447.2020.20190124][PMID]
  19. da Silva FC, Hernandez SSS, Arancibia BAV, da Silva Castro TL, Gutierres Filho PJB, da Silva R. Health-related quality of life and related factors of military police officers. Health Qual Life Outcomes. 2014; 12:60. [DOI:10.1186/1477-7525-12-60][PMID][PMCID]
  20. Martland R, Mondelli V, Gaughran F, Stubbs B. Can high-intensity interval training improve physical and mental health outcomes? A meta-review of 33 systematic reviews across the lifespan. J Sports Sci. 2020; 38(4):430-69. [DOI:10.1080/02640414.2019.1706829][PMID]
  21. DeNysschen CA, Cardina C, Sobol JJ, Zimmerman B, Gavronsky A. Health, wellness, and fitness training: A pilot study on preparing physically fit and police academy-ready graduates. Int J Police Sci Manag. 2018; 20(1):66-79. [DOI:10.1177/1461355718756412]
  22. Lyoka P. Impact of intermittent physical exercises on mental health of some police officers in Nkonkobe District, South Africa: Sport psychology. Afr J Phys Health Educ Recreat Dance. 2011; 17(Si 1):665-74. https://journals.co.za/doi/abs/10.10520/EJC19740
  23. Hosseini SA, Kazemi N, Hashemi Z. The effect of physical activity on depression, anxiety and marital satisfaction of police personnel. Ann Mil Health Sci. 2018; 16(1):e82105. [DOI:10.5812/amh.82105]
  24. Minayo MCdS, Assis SGd, Oliveira RVCd. [The impact of professional activities on the physical and mental health of the civil and military police of Rio de Janeiro (RJ, Brazil) (Portuguese)]. Cien Saude Colet. 2011; 16(4):2199-209. [DOI:10.1590/S1413-81232011000400019][PMID]
  25. Glise H, Wiklund I. Health-related quality of life and gastrointestinal disease. J Gastroenterol Hepato 2002; 17:S72-84. [DOI:10.1046/j.1440-1746.17.s1.6.x][PMID]
  26. Borges AA. [Police and health: Interview with the director-general of health of the military police for the state of Rio de Janeiro (Portuguese)]. Cien Saude Colet. 2013; 18(3):677-9. [DOI:10.1590/S1413-81232013000300013][PMID]
  27. Basso JC, Suzuki WA. The effects of acute exercise on mood, cognition, neurophysiology, and neurochemical pathways: A review. Brain Plast. 2017; 2(2):127-52. [DOI:10.3233/BPL-160040][PMID][PMCID]
  28. Hearing C, Chang W, Szuhany K, Deckersbach T, Nierenberg A, Sylvia LG. Physical exercise for treatment of mood disorders: A critical review. Curr Behav Neurosci Rep. 2016; 3(4):350-9. [DOI:10.1007/s40473-016-0089-y][PMID][PMCID]
  29. Liao Y, Shonkoff ET, Dunton GF. The acute relationships between affect, physical feeling states, and physical activity in daily life: A review of current evidence. Front Psychol. 2015; 6:1975. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01975][PMID][PMCID]

 

[1] Farina EK, Thompson LA, Knapik JJ, Pasiakos SM, McClung JP,
Lieberman HR. Physical performance, demographic, psychological,
and physiological predictors of success in the U. S. Army
Special Forces Assessment and Selection course. Physiol Behav.
2019; 210:112647. [DOI:10.1016/j.physbeh.2019.112647]
[PMID]
[2] Marins EF, David GB, Del Vecchio FB. Characterization of
the physical fitness of police officers: A systematic review.
J Strength Cond Res. 2019; 33(10):2860-74. [DOI:10.1519/
JSC.0000000000003177] [PMID]
[3] Hoare E, Crooks N, Hayward J, Allender S, Strugnell C. Associations
between combined overweight and obesity, lifestyle
behavioural risk and quality of life among Australian regional
school children: Baseline findings of the Goulburn Valley
health behaviours monitoring study. Health Qual Life Outcomes.
2019; 17(1):16. [DOI:10.1186/s12955-019-1086-0]
[PMID] [PMCID]
[4] Lin CY, Imani V, Broström A, Huus K, Björk M, Hodges EA, et al.
Psychological distress and quality of life in Iranian adolescents
with overweight/obesity: Mediating roles of weight bias internalization
and insomnia. Eat Weight Disord. 2020; 25(6):1583-92.
[DOI:10.1007/s40519-019-00795-5] [PMID]
[5] Brown T, Bonsaksen T, Hui SKF. An examination of the structural
validity of the Physical Self-Description Questionnaire-
Short Form (PSDQ-S) using the Rasch Measurement Model.
Cogent Educ. 2019; 6(1):1571146. [DOI:10.1080/233118
6X.2019.1571146]
[6] Chrismas BC, Majed L, Kneffel Z. Physical fitness and physical
self-concept of male and female young adults in Qatar.
PloS One. 2019; 14(10):e0223359. [DOI:10.1371/journal.
pone.0223359] [PMID] [PMCID]
[7] Dana A, Fallah Z, Moradi J, Ghalavand A. [The effect of cognitive
and aerobic training on cognitive and motor function,
and brain-derived neurotrophic factors in elderly men (Persian)].
J Dev Mot Learn. 2019; 10(4):537-52. [DOI:10.22059/
JMLM.2018.252689.1352]
[8] Joummy AJ, Suppiah PK, Samsir MS, dan Pendidikan FP. [The effect
of high-intensity intermittent functional training towards
the aerobic fitness of youth badminton players (Malay)]. Malays
J Mov Health Exerc. 2020; 9(1):149-58. [DOI:10.15282/
mohe.v9i1.390]
[9] de la Motte SJ, Clifton DR, Gribbin TC, Beutler AI, Deuster PA.
Functional movement assessments are not associated with
risk of injury during military basic training. Mil Med. 2019;
184(11-12):e773-80. [DOI:10.1093/milmed/usz118] [PMID]
[10] Haddock CK, Poston WS, Heinrich KM, Jahnke SA, Jitnarin N.
The benefits of high-intensity functional training fitness programs
for military personnel. Mil Med. 2016; 181(11):e1508-
e14. [DOI:10.7205/MILMED-D-15-00503] [PMID] [PMCID]
[11] Shahrjerdi S, Shavandi N, Sheikh Hoseini R. [The effect of
aerobic exercise on metabolic factors, quality of life (QOL) and
mental health (MH) in women with type II diabetes (Persian)].
J Arak Uni Med Sci. 2010; 12(4):25-35. http://jams.arakmu.
ac.ir/article-1-392-en.html
[12] Goldberg DP, Hillier VF. A scaled version of the general health
questionnaire. Psychol Med. 1979; 9(1):139-45. [DOI:10.1017/
S0033291700021644] [PMID]
[13] Taghavi S. [Validity and reliability of the general health questionnaire
(GHQ-28) in college students of Shiraz University
(Persian)]. J Psychol. 2002; 5(4):381-98. https://www.sid.ir/
en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=39078
[14] Claudino JG, Gabbett TJ, Bourgeois F, de Sá Souza H, Miranda
RC, Mezêncio B, et al. CrossFit overview: Systematic
review and meta-analysis. Sports Med Open. 2018; 4(1):11.
[DOI:10.1186/s40798-018-0124-5] [PMID] [PMCID]
[15] Mahmoodinezhad S, Shakerian S, Ghalavand A, Motamedi
P, Delaramnasab M. The effect of acute training and circadian
rhythm on blood hemostasis in female athletes. Int J Basic Sci
Med. 2016; 1(1):8-12. [DOI:10.15171/ijbsm.2016.03]
[16] Wun CH, Zhang MJ, Ho BH, McGeough K, Tan F, Aziz AR. Efficacy
of a six-week dispersed wingate-cycle training protocol
on peak aerobic power, leg strength, insulin sensitivity, blood
lipids and quality of life in healthy adults. Int J Environ Res Public
Health. 2020; 17(13):4860. [DOI:10.3390/ijerph17134860]
[PMID] [PMCID]
[17] Tesfaye T, Shikur B, Shimels T, Firdu N. Prevalence and factors
associated with diabetes mellitus and impaired fasting glucose
level among members of federal police commission residing
in Addis Ababa, Ethiopia. BMC Endocr Disord. 2016; 16(1):68.
[DOI:10.1186/s12902-016-0150-6] [PMID] [PMCID]
[18] Costa FGd, Vieira LS, Cócaro MG, Azzolin KdO, Dal Pai D,
Tavares JP. Quality of life, health conditions and life style of
civil police officers. Rev Gaucha Enferm. 2020; 41:e20190124.
[DOI:10.1590/1983-1447.2020.20190124] [PMID]
[19] da Silva FC, Hernandez SSS, Arancibia BAV, da Silva Castro TL,
Gutierres Filho PJB, da Silva R. Health-related quality of life and
related factors of military police officers. Health Qual Life Outcomes.
2014; 12:60. [DOI:10.1186/1477-7525-12-60] [PMID]
[PMCID]
[20] Martland R, Mondelli V, Gaughran F, Stubbs B. Can highintensity
interval training improve physical and mental health
outcomes? A meta-review of 33 systematic reviews across the
lifespan. J Sports Sci. 2020; 38(4):430-69. [DOI:10.1080/02640
414.2019.1706829] [PMID]
[21] DeNysschen CA, Cardina C, Sobol JJ, Zimmerman B,
Gavronsky A. Health, wellness, and fitness training: A pilot
study on preparing physically fit and police academyready
graduates. Int J Police Sci Manag. 2018; 20(1):66-79.
[DOI:10.1177/1461355718756412]
[22] Lyoka P. Impact of intermittent physical exercises on mental
health of some police officers in Nkonkobe District,
South Africa: Sport psychology. Afr J Phys Health Educ Recreat
Dance. 2011; 17(Si 1):665-74. https://journals.co.za/doi/
abs/10.10520/EJC19740
[23] Hosseini SA, Kazemi N, Hashemi Z. The effect of physical
activity on depression, anxiety and marital satisfaction of
police personnel. Ann Mil Health Sci. 2018; 16(1):e82105.
[DOI:10.5812/amh.82105]
Rahimi Ahmadi Baladi S, et al. Functional Training on Quality of Life and Mental Health. JSMJ. 2021; 20(5):446-455.
455
Dec 2021, Jan 2022. Volume 20. Number 5
[24] Minayo MCdS, Assis SGd, Oliveira RVCd. [The impact of professional
activities on the physical and mental health of the civil
and military police of Rio de Janeiro (RJ, Brazil) (Portuguese)].
Cien Saude Colet. 2011; 16(4):2199-209. [DOI:10.1590/S1413-
81232011000400019] [PMID]
[25] Glise H, Wiklund I. Health‐related quality of life and gastrointestinal
disease. J Gastroenterol Hepatol. 2002; 17:S72-84.
[DOI:10.1046/j.1440-1746.17.s1.6.x] [PMID]
[26] Borges AA. [Police and health: Interview with the directorgeneral
of health of the military police for the state of Rio de
Janeiro (Portuguese)]. Cien Saude Colet. 2013; 18(3):677-9.
[DOI:10.1590/S1413-81232013000300013] [PMID]
[27] Basso JC, Suzuki WA. The effects of acute exercise on mood,
cognition, neurophysiology, and neurochemical pathways:
A review. Brain Plast. 2017; 2(2):127-52. [DOI:10.3233/BPL-
160040] [PMID] [PMCID]
[28] Hearing C, Chang W, Szuhany K, Deckersbach T, Nierenberg A,
Sylvia LG. Physical exercise for treatment of mood disorders:
A critical review. Curr Behav Neurosci Rep. 2016; 3(4):350-9.
[DOI:10.1007/s40473-016-0089-y] [PMID] [PMCID]
[29] Liao Y, Shonkoff ET, Dunton GF. The acute relationships between
affect, physical feeling states, and physical activity in
daily life: A review of current evidence. Front Psychol. 2015;
6:1975. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01975] [PMID] [PMCID]