TY - JOUR ID - 66805 TI - اثر 8 هفته تمرینات نروفیدبک و پیلاتس بر تعادل کودکان مبتلا به سندروم داون JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - صفی خانی, حسن AU - رژه, عباس AU - روزبهانی, مهدی AD - استادیار گروه تربیت بدنی.گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. AD - دانشجوی دکتری تربیت بدنی.گروه تربیت بدنی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. AD - استادیار گروه تربیت بدنی.گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه ازاد اسلامی، بروجرد، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 17 IS - 2 SP - 225 EP - 233 KW - آموزش نروفیدبک KW - پیلاتس KW - تعادل KW - سندروم داون DO - 10.22118/jsmj.2018.66805 N2 - زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک دوره آموزش نروفیدبک و پیلاتس بر تعادل کودکان مبتلا به سندروم داون می باشد. روش بررسی: نمونه آماری تحقیق حاضر را 20 نفر از کودکانی که مبتلا به سندروم داون (با میانگین سنی 12 سال) بودند تشکیل می دادند که در مدرسه استثنایی کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. آزمودنی ها بصورت تصادفی در دو گروه نروفیدبک و پیلاتس تقسیم شدند. گروه اول تحت آموزش نروفیدبک به مدت 8 هفته و گروه دوم نیز تحت تمرینات منتخب پیلاتس قرار گرفتند. از دستگاه نروفیدبک پروکامپ 8 کاناله جهت اجرای آموزش نروفیدبک استفاده شد. از آزمون تعادلی برگ در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه استفاده شد. جهت مقایسه دو گروه از آزمون آماری t وابسته در سطح معنی داری 05/0 استفاده گردید. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که هر دو نوع آموزش بطور معنی داری باعث بهبود تعادل کودکان بیمار شد، اما مقایسه بین دو گروه نشان داد که گروه تمرینات پیلاتس نسبت به آموزش نروفیدبک تأثیر بیشتری بر میزان تعادل کودکان داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان پیشنهاد کرد که مراکز کودکان استثنایی و والدین می توانند از هر دو نوع آموزش جهت بهبود تعادل کودکان استفاده کنند.   UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_66805.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_66805_c831848852d229c40f133b8991ce4d47.pdf ER -