TY - JOUR ID - 52087 TI - مقایسه تأثیر جمعی ممانتین و متیل فنیدیت با متیل فنیدیت به تنهایی در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - تشکری, اشرف AU - محمدبیگی, داود AD - گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران. Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 13 IS - 5 SP - 581 EP - 588 KW - ممانتین KW - متیل فنیدیت KW - اختلال بیش فعالی-کم توجهی KW - آزمون کانرز DO - N2 - زمینه وهدف: اختلال بیش فعالی- کم توجهی یک اختلال شایع روانپزشکی در کودکان می­باشد و تشخیص و درمان به موقع این اختلال اهمیت به سزایی در کنترل علایم و پیشگیری مشکلات بعدی کودکان دارد. این مطالعه اثر تجویز ترکیبی ممانتین و متیل فنیدیت در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی را بررسی میکند.  روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو سو کور است. 36 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی  به روش تصادفی  در دو گروه (هر گروه18 نفر) قرار گرفتند. گروه اول متیل فنیدیت و ممانتین و گروه دوم  متیل فنیدیت و دارونما دریافت کردند. میزان پاسخ به درمان بر اساس مقیاس کانرز و عوارض جانبی داروها در ابتدای مطالعه و هفته­های 1، 2، 3 و4 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ها: نمرات کانرز در ابتدای مطالعه(835/0P=) و پایان هفته اول (136/0P= ) در دو گروه تفاوت معنی­داری با هم نداشتند ولی در پایان هفته دوم، پایان هفته سوم  و پایان هفته چهارم  در دوگروه تفاوت معنی داری با هم داشتند (002/0 و 001/0 و012/0P=). در گروه ممانتین و متیل فنیدیت از 3/22 به 10 رسید (001/0P<) که به طور معنی داری از گروه دارونما و متیل فنیدیت کمتر بود(از 4/22به 5/13 کاهش یافت) (001/0P<). عوارض در دو گروه تفاوت معنی­داری نداشت(05/0P<). نتیجه­گیری: این مطالعه نشان داد که ممانتین همراه متیل فنیدیت در درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی کودکان مؤثرتر از متیل فنیدیت به تنهایی است و  نیمرخ عوارض دارویی مشابهی  دارد.                     UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_52087.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_52087_88c078b60f73ad8c82a9dc720524ff4a.pdf ER -