TY - JOUR ID - 51106 TI - شیوع افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان کوهدشت JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - ریاحی, فروغ AU - ایزدی مزیدی, مریم AU - تشکری, اشرف AU - منصوری, لیلا AD - دانشیار گروه روانپزشکی اطفال و نوجوان.گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. AD - دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی. گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران. AD - دانشجوی پزشکی.دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 16 IS - 4 SP - 433 EP - 442 KW - افسردگی KW - نوجوان KW - دانش‌آموز DO - 10.22118/jsmj.2017.51106 N2 - زمینه و هدف: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که ماهیتی ناتوان کننده دارد و باعث اختلال در عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد مبتلا می­شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی می­باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان کوهدشت مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک استفاده شد. داده­ها با استفاده از آماره­های توصیفی و آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: در مطالعه حاضر 65% از دانش آموزان مبتلا به افسردگی (خفیف، متوسط یا شدید) و 35% فاقد افسردگی بودند. میانگین نمره افسردگی در دانش آموزان مدارس دولتی 1/21و در مدارس غیردولتی 39/19 بود. افسردگی ارتباط معناداری با نوع مدرسه، تحصیلات مادر و تعداد افراد خانواده نداشت (05/0P>). اما شیوع افسردگی با سن،  وضعیت تحصیلی، میزان تحصیلات پدر و سابقه افسردگی در خانواده ارتباط معناداری داشت(05/0P<). نتیجه­گیری: نتایج ما بیانگر آن است که شیوع افسردگی در مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی ندارد. سابقه وجود افسردگی در خانواده با افسردگی ارتباط مثبت داشته و میزان تحصیلات پدر و معدل ارتباط معکوس با افسردگی دارند. نتایج این پژوهش لزوم اجرای برنامه­های آموزشی منظم و مؤثر را جهت ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه بخصوص والدین نوجوانان در زمینه افسردگی نوجوانان مورد تأیید قرار می دهد. UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_51106.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_51106_e2dd02a5c91df549b8c6bd20764e3906.pdf ER -