TY - JOUR ID - 49338 TI - بررسی مقایسه‌ای یادگیری حرکتی صریح و ضمنی دست غالب و غیر غالب در جوانان JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - نجاتی, وحید AU - ایزدی نجف‌آبادی, سارا AU - انتظاری, زهرا AD - گروه روان شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران. AD - گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 12 IS - 2 SP - 177 EP - 187 KW - یادگیری حرکتی صریح KW - یادگیری حرکتی ضمنی KW - دست غالب KW - دست غیرغالب DO - N2 - زمینه و هدف: چگونگی عملکرد نیم­کره­های مغزی برای ایجاد حرکات، یکی از چالش­برانگیزترین مباحث علوم اعصاب می­باشد که در مطالعات مختلف با نتایج متفاوتی همراه است. تفاوت عملکرد دست غالب و غیرغالب جهت بررسی عملکرد نیم­کره­های مغزی مورد استفاده است. هدف این مطالعه بررسی تفاوت دست غالب و غیر غالب در یادگیری توالی حرکتی صریح و ضمنی می­باشد. روش بررسی:60 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه 30 نفره (یادگیری صریح و ضمنی) شرکت کردند. هر گروه خود به دو گروه 15­تایی تقسیم شد. گروهی با دست غالب و گروهی با دست غیرغالب تمرین را انجام می­داد. ابزار مورد استفاده، تکلیف زمان عکس­العمل متوالی است که در آن افراد گروه صریح از توالی ظهور محرک­ها آگاهی داشتند و افراد گروه ضمنی بدون اطلاع تکلیف را انجام می­دادند. یافته­ ها: مقایسة خطا و زمان پاسخ در مراحل منظم در تکالیف یادگیری صریح و ضمنی در دست راست با دست چپ تفاوت معناداری را نشان نداد. سرعت یادگیری صریح از یادگیری ضمنی دست غالب بیشتر است(016/0=p). نتیجه­ گیری: یادگیری حرکتی صریح و ضمنی دست غالب و غیرغالب یکسان می­باشد، بنابراین احتمالاً مناطق مغزی مربوط به یادگیری حرکتی با هر دو دست با یکدیگر همپوشانی دارد. یادگیری صریح بیشتر در دست راست نیز می­تواند به­علت غالب بودن نیم­کرة چپ در یادگیری صریح باشد. UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49338.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49338_1c5d82d118e904e71dd00241ec099fd9.pdf ER -