TY - JOUR ID - 46910 TI - تاثیر آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بر سرزندگی، لذت و سازگاری زنان مبتلا به دیابت JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - رضایی, زهرا AU - اسماعیلی, مریم AU - طبائیان, سیده راضیه طبائیان AD - کارشناس ارشد روان شناسی،- گروه روان شناسی، دانشکده‌ی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - گروه روان شناسی، دانشکده‌ی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده‌ی روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 5 SP - 581 EP - 590 KW - سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت KW - سرزندگی KW - لذت KW - سازگاری اجتماعی KW - دیابت نوع 2 DO - N2 - زمینه و هدف: این پژوهش به بررسی تاثیرآموزش گروهی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، بر سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در شهر اصفهان در سال 1393 پرداخته است. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. ابزارهای مورد استفاده مقیاس سرزندگی دسی و ریان، مقیاس لذت اسنیت همیلتون و سازگاری بل بودند. برای اجرای گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت که بر اساس نظریه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکرواکر در 6 بعد جسمانی و روانی تدوین گردیده بود به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند. یافته­ها: نتایج پس‌آزمون با روش تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد  که اجرای مداخله آموزشی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش معنادار سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد(001/0p<). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده ی سلامت موجب افزایش سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2بود. UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_46910.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_46910_8185d74547bab0bac922c80c0eee5c63.pdf ER -