TY - JOUR ID - 137567 TI - بررسی اثربخشی برنامه درمانی لیدکامب بر کاهش لکنت کودکان سن مدرسه JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - فرمانی, الهه AD - گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 2 SP - 120 EP - 127 KW - لکنت KW - کودکان سن مدرسه KW - برنامه لیدکامب DO - 10.32598/JSMJ.20.2.3 N2 - زمینه و هدف یکی از اختلالات گفتاری کودکان در سن مدرسه لکنت است که تأثیر زیادی بر شکل‌گیری ارتباطات و اعتماد‌به‌نفس آنان دارد. در مورد اثربخشی برنامه‌های درمانی به‌ویژه برنامه درمانی لیدکامب بر شدت لکنت کودکان در سن مدرسه، مطالعات زیادی انجام نشده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه درمانی لیدکامب بر میزان لکنت کودکان در سن مدرسه انجام شده است. روش بررسی در مطالعه حاضر برنامه درمانی لیدکامب روی پانزده کودک 7 تا 11‌ساله مبتلا به لکنت اجرا شد و شدت لکنت در سه موقعیت (ابتدای مطالعه، پایان مرحله اول برنامه لیدکامب و پایان مرحله دوم برنامه لیدکامب) با کمک آزمون آماری تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر در نرم‌افزار SPSS بررسی و مقایسه شد.یافته‌ها مقایسه و بررسی نتایج نشان‌دهنده کاهش معنادار شدت لکنت کودکان در سن مدرسه به دنبال اجرای برنامه لیدکامب بوده است (P=0/000).نتیجه‌گیری برنامه درمانی لیدکامب، برنامه‌ای ساختاریافته و هدفمند است که طبق نتیجه پژوهش حاضر می‌تواند در کاهش لکنت کودکان در سن مدرسه مؤثر باشد. UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_137567.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_137567_3fccd6dee87b5cff2c342adc3a9aa0a6.pdf ER -