%0 Journal Article %T روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت- نسخه سوم در کودکان سه تا 10 سال شهر اهواز %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %A محمدی, فرزاد %A بهرام, عباس %A خلجی, حسن %A قدیری, فرهاد %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 16 %N 4 %P 379-391 %! روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت- نسخه سوم در کودکان سه تا 10 سال شهر اهواز %K مهارت‌های بنیادی %K TGMD-3 %K رشد حرکتی %K تاخیر حرکتی %R 10.22118/jsmj.2017.51022 %X زمینه و هدف: آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم یک آزمون فرایند-محور سنجش رشد حرکتی کودکان است. هدف مطالعه، ارزیابی روایی و پایایی این ابزار در کودکان سه تا 10 سال اهواز بود. روش بررسی: راهبرد تحقیق توصیفی-هنجاری و طرح تحقیق مقطعی بود. تعداد 1600 کودک سه تا 10 سال شهر اهواز از هشت منطقه به صورت نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق آزمون TGMD-3 بود. از روش­های آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی درون طبقه­ای و پیرسون استفاده شد. یافته­ها: شاخص روایی محتوایی، دامنه­ای از 80/0 تا یک را نشان داد. پایایی همسانی درونی خرده­آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 85/0، 85/0 و 91/0 و پایایی آزمون-بازآزمون 92/0، 94/0 و 95/0 بدست آمد. ضرایب پایایی درون­ارزیاب خرده­آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 98/0، 99/0 و 99/0 و پایایی بین­ارزیاب 97/0، 98/0 و 98/0 بدست آمد. برای ارزیابی روایی سازه، طرح دو عاملی اولریخ از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. ضرایب همبستگی خرده­آزمونها با سن مثبت و بالا بود. نتیجه­گیری: با توجه به تایید روایی و پایایی آزمون TGMD-3، می­توان با اطمینان برای ارزیابی رشد حرکتی کودکان اهواز اسفاده کرد. همبستگی خرده­آزمونها با سن از قابلیت تمایز سنی و ماهیت رشدی آزمون حمایت می­کند. نتایج تحقیق محدود به جامعه فعلی است و نماینده تمام ایران نیست. مطالعات آینده بایستی بر اساس تنوع فرهنگی مناطق دیگر، ویژگیهای این آزمون را ارزیابی کنند. %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_51022_f1d0dd7190355d3b1c41aae980d01aeb.pdf