%0 Journal Article %T بررسی ارتباط بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %A گیلاوند, عبدالرضا %A برکت, غلامحسین %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 15 %N 4 %P 405-413 %! بررسی ارتباط بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز %K سلامت روان %K پیشرفت تحصیلی %K دانشجویان %K دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز %R %X زمینه و هدف: با توجه به تأثیر سلامت روان بر عملکرد دانشجویان و نقش مهمی که در پیشبرد وضعیت تحصیلی و جلوگیری از افت و ترک تحصیلی آنها دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آن­ها انجام گرفته است. روش بررسی: در یک مطالعۀ توصیفی– تحلیلی 350 نفر از دانشجویان در سه گروه علوم انسانی، فنی، پزشکی به­صورت تصادفی ساده و به­عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش­نامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و ویلیامز GHQ-28 بود. معدل پایان ترم قبل دانشجویان به­عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی) انجام گرفت.   یافته­ها: نتایج پژوهش نشانگر این بود که تفاوت معناداری بین سلامت روان دانشجویان مورد مطالعه متأهل و مجرد و دختر و پسر وجود دارد (05/0 p<). همچنین بین ابعاد سلامت روان و معدل تحصیلی، ارتباط معنی داری از نظر آماری مشاهده شد(05/0 p<) همچنین بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان دانشجویان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنادار و معکوسی وجود داشت. به این معنی که با افزایش سلامت روان (نمره کلی پایین درآزمون) معدل دانشجویان (به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی) افزایش می‌یابد. نتیجه­گیری: لذا با توجه به نقش موثر سلامت روان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، لازم است در جهت تأمین و بسترسازی مناسب آن در دانشگاهها تدابیر ویژه­ای اندیشیده شود.     %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_46961_65cb0f26462f37b9a65792a85a6e044d.pdf