@article { author = {dehqan, ali and salehi, mohammad}, title = {Differences of the Theory of Mind (TOM) in Children who stutter}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {18}, number = {1}, pages = {31-39}, year = {2019}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {10.22118/jsmj.2019.174614.1613}, abstract = {Introduction: This research aimed to compare the Theory of Mind (TOM) ability in stuttering pre- school children and their normal peers and also to investigate the effect of the TOM on the stuttering severity of children that was studied in a case-control study. Methods: The participants included pre- school children (girls and boys) who stutter and normal peers in Zahedan city. The age of children in the both groups was 6 year-old (Mean:6±0.2). Sixteen Persian language children who stutter (CWS) in a convenient sampling method with a minimum of six months of stuttering were selected. Eighteen normal peers homogeneous in terms of demographic variables were selected as a control group. To collect data, Theory of mind questionnaire was used that its validity and reliability was reported by Qumrani et al (2005). Results: The data was analyzed by ANOVA. Results showed that the CWS received more scores than the normal children in the Theory of Mind test, and there was a significant difference between the two groups (P <0.0001). Conclusions: Findings of the current study showed that the stuttering children considered and interpreted the stimuli in a different way than the normal peers.}, keywords = {Theory of mind,Children who Stutter,Normal children,Preschool}, title_fa = {تفاوت های توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت}, abstract_fa = {مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسۀ توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت و همسالان طبیعی آنها و همچنین بررسی تأثیر تئوری ذهن روی شدت لکنت کودکان، به روش پژوهش مورد- شاهدی انجام شد. روش کار: جامعۀ آماری شامل کودکان پیش ‌دبستانی دختر و پسر (۶ ساله) مبتلا به ناروانی گفتاری و طبیعی ساکن شهر زاهدان بود که از بین آنها، ۱۶ کودک مبتلا به ناروانی گفتار با روش نمونه‌‌گیری در دسترس که حداقل شش ماه از آغاز لکنت آنها گذشته و زبان همه آنها نیز فارسی بود انتخاب شدند. 18 کودک بدون لکنت نیز که از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با کودکان مبتلا به لکنت همگن بودند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه تئوری ذهن که روایی و اعتبار آن توسط قمرانی و همکاران در حد مطلوبی گزارش شده است، استفاده گردید. یافته ها: داده‌های جمع‌‌آوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس، تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده مشخص نمود که کودکان دارای لکنت در آزمـون‌ تئوری ذهن پایه، نمرات بیش‌تری را نسبت به کودکان طبیعی کسب کردند و تفاوت معنی ‌داری بین دو گروه وجود داشت (0001>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر می‌ توان اذعان نمود که کودکان دارای لکنت، به گونه‌ای متفاوت از کودکان بدون لکنت، محرک‌ های پیرامون را مورد توجه و تفسیر قرار می‌ دهند.}, keywords_fa = {تئوری ذهن,کودکان دارای لکنت,کودکان بدون لکنت (طبیعی)}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_88875.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_88875_41b1ecdc700e17173d6395a44cf1c861.pdf} }