@article { author = {sephvandi, somaye and sahebalzamani, mohammad}, title = {Investigating the Effect of Storytelling on Role Playing Method on Sensory-Cognitive and Interpersonal Knowledge in Children with Autism Spectrum Disorder}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {17}, number = {6}, pages = {621-630}, year = {2019}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {10.22118/jsmj.2019.159650.1533}, abstract = {Introduction: Autism is a developmental disorder that is associated with a lack of social skills, irritability, and stereotypical and repetitive behaviors. Role-based presentation is an educational method for transferring concepts and behavior change in children. In this research, researchers investigated the effect of storytelling As if they played a role in the sensory and emotional awareness of children with autism. Methods: This is a quasi-experimental study that has been done by performing role-plays storytelling on the studied units. The target population in this study was all patients with autism who were filed in Khoramabad city hospitals in 1396. 30 children aged 6-16 years were selected by available sampling method. Data was processed through the Autism treatment evaluation checklist questionnaire before, after and after the intervention, and then processed. Results: The results of the study were analyzed by SPSS software. In terms of sensory and cognitive skills, ( p <0.001) (t = 45.5), in the field of health status (p <0/035) (t = 2.21). Significant changes have been made in each case. Conclusion: Role-playing storytelling is one of the effective and cost-effective therapeutic interventions for increasing sensory and cognitive awareness and improving the health of children with autism.}, keywords = {autism,Role playing,children,story telling}, title_fa = {بررسی تاثیر قصه گویی به روش ایفای نقش بر آگاهی حسی وشناختی وسلامت کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم}, abstract_fa = {زمینه و هدف: اوتیسم یک اختلال رشدی است که با نقصان در مهارت های اجتماعی، تحریک پذیری و رفتارهای کلیشه ای وتکراری همراه است. قصه گویی به روش ایفای نقش یک روش آموزشی جهت انتقال مفاهیم و تغییر رفتار در کودکان است. در این پژوهش محققان به بررسی تاثیر قصه گویی به روش ایفای نقش در بر آگاهی حسی وشناختی وسلامت کودکان اوتیسمی پرداخته اند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است، که با اجرای قصه گویی به روش ایفای نقش بر واحد های مورد پژوهش انجام شده است. جامعه مورد نظر در این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به اوتیسم، که در مراکزاوتیسم شهرستان خرم آباد درسال 1396 پرونده داشتند، می باشد. 30 کودک اوتیسمی 16-6 ساله به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ارزشیابی درمان اوتیسم (Autism treatment evaluation checklist) که به اختصار پرسشنامه ATEC خوانده می شود، قبل و بعد از اجرای مداخله جمع آوری و سپس پردازش شد. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه با نرم افزار spss نسخه 21 تجزیه وتحلیل شد.که در زمینه مهارت های حسی وشناختی p<0/001)) (t=5/45) بود و در زمینه وضعیت سلامتی (p<0/035) (t=2/21) در هر دومورد تغییرات معنی دار رخ داده بود. نتیجه گیری: قصه گویی به روش ایفای نقش یکی از مداخله‌های درمانی موثر و مقرون به صرفه، برای افزایش آگاهی حسی وشناختی وارتقای سلامت کودکان اوتیسمی می باشد.}, keywords_fa = {اوتیسم,کودکان,ایفای نقش,قصه گویی}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_85072.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_85072_28fd1a689cb83123df9a0308c66af58b.pdf} }