@article { author = {Khajeddin, Nilufar and Ghasemi Nezhad, Mohamad Ali and Hooman, Farzaneh}, title = {Comparison of Attitudes towards suicide and its Prevention in Medical Students before and after the Apprenticeship Course}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {11}, number = {6}, pages = {685-695}, year = {2013}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: Doctor patient relationship is directly overshadowed by physician’s attitude toward suicide. This study was aimed to compare the attitudes towards suicide and its prevention in medical students before and after the apprenticeship course. Subjects and Methods: In this study96 medical students participate (44 before and 50 after apprenticeship course (were selected using the available sampling in University of medical sciences of Ahvaz. A questionnaire on attitudes towards suicide ATTS (Attitudes towards Suicide) was used to measure suicide related attitudes and thoughts. The ATTS items address attitudes, knowledge, and personal beliefs toward suicide and suicide prevention. Also, this questionnaire includes six subscales. Permissiveness, preventability, incomprehensibility, avoidance of talking, unpredictability and loneliness& appeal. Results: The results showed that medical students who had passed the training course in comparision with students who had not passed; there were no significant difference in subscales of incomprehensibility, avoidance of talking, unpredictability and loneliness& appeal. But there were significant difference in subscales of permissiveness and preventability. Conclusion: Results showed that the total student views towards prevention of suicide and the relationship with these patients is positive. The views of students who had passed the course is more negative than other groups. Therefore, perhaps, the training in the attitude of students who have passed the course has not a positive effect.}, keywords = {Attitude toward suicide,Apprenticeship,Medical student}, title_fa = {مقایسة نگرش نسبت به خودکشی و پیش‌گیری از آن در دانشجویان پزشکی قبل و بعد از دورة کارآموزی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: نگرش در زمینة خودکشی و پیش­گیری از آن در نحوة ارتباط پزشک با بیمار تأثیر به­سزایی دارد. هدف این پژوهش مقایسة نگرش نسبت به خودکشی، قبل و بعد از دورة کارآموزی در دانشجویان پزشکی، بود. روش بررسی: در این تحقیق 94 دانشجوی رشتة پزشکی دانشگاه علوم پزشکی  اهواز که 44 نفر قبل و 50 نفر بعد از اتمام دورة کارآموزی، با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی نگرش افراد نسبت به خودکشی از پرسش­نامة ATTS استفاده شد. گویه­های این پرسش­نامه: نگرش، باور فرد نسبت به خودکشی و پیش­گیری از خودکشی را نشان می­دهد. همچنین این مقیاس شامل شش مؤلفة: آسان­گیری، قابلیت پیش­گیری، غیرقابل فهم بودن، اجتناب از صحبت کردن، غیرقابل پیش­بینی بودن و تنهایی و التماس می­باشد. یافته­ها: دانشجویان رشتة پزشکی که دورة کارآموزی را گذرانده بودند در مقایسه با دانشجویانی که این دوره را نگذرانده بودند در مؤلفه­های آسان­گیری، و قابلیت پیش­گیری تفاوت معناداری دارند، اما در مؤلفه­های غیرقابل فهم بودن، اجتناب از صحبت کردن، غیر قابل پیش­بینی بودن و تنهایی و التماس تفاوت معنا­دار نشد. با بررسی تک­تک سؤالات مشخص شد که دانشجویان در اکثر پرسش­ها تفاوت معناداری با یک­دیگر نداشتند. تنها در 8 سؤال تفاوت معنادار شد. نتیجه­گیری: دیدگاه کل دانشجویان نسبت به پیش­گیری از خودکشی و برقراری روابط با بیماران دارای افکار خودکشی مثبت است. دیدگاه دانشجویانی که این دوره را گذرانده بودند، نسبت به گروه دیگر منفی­تر است. بنابراین ممکن است این آموزش در نگرش دانشجویانی که دورة کارآموزی را گذرانده­اند، تأثیر مثبتی نداشته است.}, keywords_fa = {نگرش,خودکشی,دانشجوی پزشکی,دوره‌ی کار آموزی}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49652.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49652_47e5f27ac8773e99cfe0efdfa4c36379.pdf} }