@article { author = {Geravandi, Sahar and Dastoorpour, Maryam and Goudarzi, Gholamreza and Karimi, Fatemeh and Mohammadi, Mohammad javad}, title = {A Survey Study on Safety and Environmental Health Condition of Andika City Schools}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {20}, number = {4}, pages = {312-323}, year = {2021}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {10.32598/JSMJ.20.4.2275}, abstract = {Background and Objectives Optimal physical space and mental environment are the most important factorsin achieving the good level of educational quality. A healthy environment and a safety education play animportant role to prevent diseases and accidents. The aim of this study was to determine the safety andenvironmental health condition of Andika city schools and its comparison with national standards.Subjects and Methods This is a descriptive cross-sectional study in which 40 schools from all Andika cityschools. In this study, first Raw data processing by the use of Excel software (instruction set correction oftemperature and pressure, averaging, coding). In final stage estimated of the safety and environmentalhealth condition of Andika city schools with used data processed.Results Based on result, 77.8% of urban and 80.6% of rural schools had access to safe drinking water. In55.6% of urban schools and 22.6% of standard rural schools the number of abutments was observed. Theminimum required area per student is met in 100% of urban schools and 83.9% of rural areas. According toresult this study, in 77.8% of urban schools and 35.5% of standard rural schools the number of toilets wasobserved. The standard of toilets was observed in 44.4% of urban and 29% of rural schools. In 44.4% of urbanschools and 35.5% of rural schools, wastewater disposal methods were used according to health standards.Resul of study showed that 44.4% of urban schools and 74.2% of rural schools had health conditions.Conclusion Findings showed that the safety and environmental health condition of schools has an effectiverole in efficiency and raising the level of education.}, keywords = {safety,environmental health,schools,Andika}, title_fa = {بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس شهری و روستایی شهرستان اندیکا}, abstract_fa = {زمینه و هدف فضایی فیزیکی و محیط روانی مطلوب از جمله مهمترین عوامل موثر در رسیدن سطح مطلوب کیفیت آموزشی است.وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس نقش مهمی در پیشگیری از بروز حوادث و سلامتی دان شآموزان دارد.روش بررسی این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده که وضعیت بهداشت محیطی و ایمنی 40 مدرسه شهری و روستاییشهرستان اندیکا و انطباق آن با استانداردهای ملی را با استفاده از چ کلیست تهی هشده بر اساس آیی ننامه بهداشت محیط مدارس وزارتبهداشت مورد بررسی قرار داده است. اطلاعات جم عآور یشده با استفاده از نر مافزار Excel و سپس SPSS مورد تجزی هوتحلیل قرار گرفت.یافت هها براساس نتایج حاصل 8/ 77 درصد مدارس شهری و 6/ 80 درصد مدارس روستایی به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند. در55/6 درصد مدارس شهری و 6/ 22 درصد مدارس روستایی استاندارد تعداد آبخوری رعایت شده بود. حداقل مساحت مورد نیاز به ازایهر دان شآموز در 100 درصد مدارس شهری و 9/ 83 درصد روستایی رعایت شده است. سرانه فضای سبز به ترتیب در 7/ 67 درصد و88/9 درصد مدارس روستایی و شهری رعایت شده بود. در 8/ 77 درصد مدارس شهری و 5/ 35 درصد مدارس روستایی استاندارد تعداددستشویی رعایت شده بود. استاندارد تعداد توالت در 4/ 44 درصد مدارس شهری و 29 درصد مدارس روستایی رعایت شده بود. در 4/ 44درصد مدارس شهری و 5/ 35 درصد مدارس روستایی روش دفع فاضلاب بر اساس استاندارد بهداشتی به کار رفته است. نتایج مطالعهنشان داد که 4/ 44 درصد از مدارس شهری و 2/ 74 درصد از مدارس روستایی دارای شرایط بهداشتی بودند..نتیج هگیری با توجه به یافت ههای مطالعه وضعیت بهداشت محیطی و ایمنی مدارس نقش موثری در بازدهی و بالابردن سطح آموزش دارد.}, keywords_fa = {وضعیت ایمنی,بهداشت محیط,مدارس,اندیکا}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_142004.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_142004_a878274afdb911bb94ae10b6eb57d88d.pdf} }