بررسی مقاومت فنوتیپی و ژنوتیپی به آنتی بیوتیک پیرازینامید در ایزوله های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به چند دارو(MDR) در استان خوزستان در بازه زمانی 1401-1395

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. گروه میکروب شناسی دانشکده علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

2 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. گروه میکروب شناسی دانشکده علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

3 کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

4 گروه بیماری های عفونی ، بیمارستان آموزشی رازی ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ، اهواز، اهواز ، ایران.

10.22118/jsmj.2024.434673.3365

چکیده

چکیده
مقدمه: پیرازینامید یکی از داروهای موثر بر درمان بیماری سل است. استفاده این دارو در رژیم درمانی باعث کوتاه شدن مدت زمان درمان سل می‌شود. وجود جهش در ژن pncA موجب از بین رفتن فعالیت پیرازینامیداز می شود که مهمترین مکانیسم مقاومت در ایزوله‌های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی مقاومت فنوتیپی و ژنوتیپی به آنتی بیوتیک پیرازینامید در ایزوله های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به چند دارو(MDR) در استان خوزستان در بازه زمانی 1401-1395 می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 40 ایزوله‌های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در آزمایشگاه منطقه‌ای سل اهواز انجام شد. تعیین حساسیت دارویی ایزوله ها به روش نسبی در آنتی بیوتیک پیرازینامید در ایزوله ها انجام گرفت. سپس تعیین فراوانی موتاسیون های ژن pncA مرتبط با مقاومت پیرازینامید در ایزوله های MDR با استفاده از تعیین توالی انجام گرفت.
یافته ها: در نتایج تست حساسیت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک های ریفامپین و ایزونیازید تعداد 25 ایزوله که 16 سویه آن مقاوم به دو داروی ایزونیازید وریفامپین (MDR-TB) و9 ایزوله مقاوم تک دارویی(8 ایزوله مقاوم به ریفامپین و 1 ایزوله مقاوم به ایزونیازید) به دست آمد. از 17 نمونه ای که دارای ژن pncA و مقاوم به پیرازینامید بودند 13 ایزوله دارای موتاسیون در ژن pncA و 4 ایزوله فاقد هر گونه موتاسیون بودند. شایع ترین موتاسیون، جهش های غیر متشابه ،Non synonymous بود که در آن اسید آمینه ی Val به Phe تبدیل شده است .

کلیدواژه‌ها