تفاوت های توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

2 گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

10.22118/jsmj.2019.174614.1613

چکیده

مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسۀ توانایی تئوری ذهن پایه در کودکان پیش دبستانی دارای لکنت و همسالان طبیعی آنها و همچنین بررسی تأثیر تئوری ذهن روی شدت لکنت کودکان، به روش پژوهش مورد- شاهدی انجام شد.
روش کار: جامعۀ آماری شامل کودکان پیش ‌دبستانی دختر و پسر (۶ ساله) مبتلا به ناروانی گفتاری و طبیعی ساکن شهر زاهدان بود که از بین آنها، ۱۶ کودک مبتلا به ناروانی گفتار با روش نمونه‌‌گیری در دسترس که حداقل شش ماه از آغاز لکنت آنها گذشته و زبان همه آنها نیز فارسی بود انتخاب شدند. 18 کودک بدون لکنت نیز که از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با کودکان مبتلا به لکنت همگن بودند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه تئوری ذهن که روایی و اعتبار آن توسط قمرانی و همکاران در حد مطلوبی گزارش شده است، استفاده گردید.
یافته ها: داده‌های جمع‌‌آوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس، تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده مشخص نمود که کودکان دارای لکنت در آزمـون‌ تئوری ذهن پایه، نمرات بیش‌تری را نسبت به کودکان طبیعی کسب کردند و تفاوت معنی ‌داری بین دو گروه وجود داشت (0001>p).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر می‌ توان اذعان نمود که کودکان دارای لکنت، به گونه‌ای متفاوت از کودکان بدون لکنت، محرک‌ های پیرامون را مورد توجه و تفسیر قرار می‌ دهند.

کلیدواژه‌ها


1-Amin Yazdi, A , Social recognition: The evolution of reasoning theory of mind in children. Educational studies and psychology,  2004 , 5, 43-66.

2-Qomrani, A. Alborz, Sh.  Khayyer,  m. A Survey on the validity and validity of the theory of mind in a group of mentally retarded and normal students in Shiraz J Psychol,2006, 10,181-199.[in Persian]
3-Islami, F. Strategies for increasing social recognition in children with intellectual infertility, Special Edu school,2003,17,3-9. .[in Persian]

4-Razza, A. R. & Blair, C. Associations among false-belief understanding, executive function, and social competence: A longitudinal analysis. J Appl Dev Psychol, 2009, 30, 332-343.

5-Ferguson, f. J., & Austin, A. J. Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on Theory of Mind tasks in an adult sample. Person Indivi Differ,2010, 49, 411-418.

6-Abeduto, L.; Short-Meyerson K.; Dolish, J.; & Benson, G. Relationship between theory of mind and language ability in children and adolescents with intellectual disability; J Intellect Disabil Res,2004, 48, 150-159.

7-Cole, k; & Mitchell, p. Siblings in the developmental executive control and theory of mind. British Journal of Developmental Psychology ,2000,18,279-295.

8-Call, J., & Tomasello, M. Does the chimpanzee have a theory of mind? 30 years later. Trends in Cognitive Sciences, 2008,12, 187-192.

9-Cebula, K; Wishart, J, Social Cognition in Children with Down Syndrome, International Review of Research in Mental Retardation,2008, 35, 43-76.

10-Antonietti, A; Liveta-Sempio, O; Marchetti, A, theory of mind language in developmental contexts, New York: Springer science media, Inc,2006.

11-Qomarani, A, A study on the transformation and comparison of the theory of mind in mild retarded children of normal children aged 7-9 years. Graduate Student of Exceptional Children's Psychology, Shiraz: Shiraz University,2005

12-Bloom, M. Theory of Mind and Emotion. Perspectives in Psychology,2003.

13-Qomarani, A. A Comparative Study of the Theory of Mind in Mentally Retarded and Normal Children in Iranian Culture, Master's Thesis, Shiraz University ,2005.

14-Wellman, H. M., & Cross, D. & Watson, J. Meta- Analysis of Theory-of-Mind Development: The Truth about False Belief. Child Development,2001, 72, 655-684.

15-Nassaian, A. The Effect of Education on the False Belief on the Attraction of the Mind Theory of   Undergraduate Students 8-11 years (persian). Master's Thesis for Psychology and Exceptional Children Education, Tehran: University of Social Welfare and Volunteer Sciences,2011.

16- Serena, L., Marcella, C., Adriano, P., & Robin, B.  Theory of mind and school achievement: The mediating role of social competence. Cognitive Development Volume 44, October 2017, Pages 85-97.

17-Baraei Nejad, Z., and Motahari Nejad, H. Studying Stuttering in Children (paesian). International Conference on Psychology and Culture of life, Istanbul, Mobin Institute of Cultural Ambassadors,2016.

18-Farazi, M. & Sajedi, F. Stuttering in Children (persian). Journal of Pathology of Speech and Language, Volume 1,2017, Issue 4, Pages 62-69.
19-Smith, A.& Kelly, E. Stuttering: Addynamic multifactorial. Nature and Treatment of stuttering: New Directions. Boston: Allyn & Bacon, 1998.
20-Livid, N. Knowing stuttering (persian). Hamedan, Noor – e – Elm, 2006.
21-Mohammadzadeh, H.Pathology and anthropology of stuttering of language (persian). Tabriz. Aydin Publishing, 1996.

22-Ward D. Stuttering and cluttering: Frameworks for understanding and treatment. Abingdon: Routledge.2006.

23-Nippold MA. Stuttering and language ability in children: Questioning the connection. American Journal of Speech-Language Pathology.2012; 21(3):96 -183.

24-Guitar, B. Stuttering Therapy, Philadelphia: Teck Books,2006.

25-Goliamond. I. Behavior research and therapy of stuttering. washing ton D.C: pergamon press,2000.

26-Blomgren, M.Behavioral treatments for children and adults who stutter. Psychol Res Behav Manag, 2013. 6: 9–19.

27- Bothe, AK. Evidence – Based Treatment of Stuttering. Newjersy: Mahwah  British Journal of Psychology, 2004; 21, 3-10.

28-Blumgart E, Tran Y, Craig A. Social anxiety disorder in adults who stutter. Depress Anxiety. 2010;27(7):687–692.

29-Hezel, D & McNally, R.Theory of Mind Impairments in Social Anxiety Disorder. Behavior Therapy, Volume 45, Issue 4, July 2014, Pages 530-540.

30-lverach , L & Rapee , R. Social anxiety disorder and stuttering: Current status and future directions. Journal of Fluency Disorders .Volume 40, June 2014, Pages 69-82.