روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت- نسخه سوم در کودکان سه تا 10 سال شهر اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رفتار حرکتی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.

2 استاد گروه رفتار حرکتی.گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه رفتار حرکتی.گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

4 استادیار گروه رفتار حرکتی. گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: آزمون رشد حرکتی درشت-نسخه سوم یک آزمون فرایند-محور سنجش رشد حرکتی کودکان است. هدف مطالعه، ارزیابی روایی و پایایی این ابزار در کودکان سه تا 10 سال اهواز بود.
روش بررسی: راهبرد تحقیق توصیفی-هنجاری و طرح تحقیق مقطعی بود. تعداد 1600 کودک سه تا 10 سال شهر اهواز از هشت منطقه به صورت نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق آزمون TGMD-3 بود. از روش­های آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی درون طبقه­ای و پیرسون استفاده شد.
یافته­ها: شاخص روایی محتوایی، دامنه­ای از 80/0 تا یک را نشان داد. پایایی همسانی درونی خرده­آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 85/0، 85/0 و 91/0 و پایایی آزمون-بازآزمون 92/0، 94/0 و 95/0 بدست آمد. ضرایب پایایی درون­ارزیاب خرده­آزمونهای جابجایی، توپی و کل آزمون به ترتیب 98/0، 99/0 و 99/0 و پایایی بین­ارزیاب 97/0، 98/0 و 98/0 بدست آمد. برای ارزیابی روایی سازه، طرح دو عاملی اولریخ از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. ضرایب همبستگی خرده­آزمونها با سن مثبت و بالا بود.
نتیجه­گیری: با توجه به تایید روایی و پایایی آزمون TGMD-3، می­توان با اطمینان برای ارزیابی رشد حرکتی کودکان اهواز اسفاده کرد. همبستگی خرده­آزمونها با سن از قابلیت تمایز سنی و ماهیت رشدی آزمون حمایت می­کند. نتایج تحقیق محدود به جامعه فعلی است و نماینده تمام ایران نیست. مطالعات آینده بایستی بر اساس تنوع فرهنگی مناطق دیگر، ویژگیهای این آزمون را ارزیابی کنند.

کلیدواژه‌ها


Background and Objective: The Test of Gross Motor Development – 3rd Edition is a process-oriented test to assess childrens’ motor development. The aim of study was to evaluate the validity and reliability of this test for 3-10 years old children in Ahwaz.

Subjects and Methods: The strategy and design of the research were descriptive-normative and cross-sectional, respectively. One thousand and six undred children aged 3-10 years old were chosen from eight districts of the city using cluster sampling. Our research tool was TGMD-3. The Factor analysis, inter-class and Pearson correlation coefficients statistical methods were used.

Results: Content Validity Index shows a range of 0.80 to 1. The internal consistency for the locomotor, ball skills subtests and total TGMD-3 was 0.85, 0.85 and 0.91 respectively.  In addition, the reliability of test-retest was 0.92, 0.94 and 0.95. The intra-rater reliability coefficient for the locomotor, ball skills subtests and total TGMD-3 was 0.98, 0.99 and 0.99 respectively, while inter-rater was 0.97, 0.98 and 0.98, respectively. In order to evaluate the construct validity, Ulrich’s two-factor design was confirmed using Confirmatory factor analysis. Correlation coefficients of the subtests were highly positive with age.

Conclusion: Considering the confirmation of validity and reliability of TGMD-3, it can be safely used to evaluate the motor development in Ahwaz children. The correlation of subtests with age supported the age discrimination capability and developmental nature of the test. Our results are limited to current population and should not be considered as a representation of the whole country, Iran. Future studies may evaluate the properties of this test based on the cultural diversity of other regions.

1-Burton AW, Miller DE. Movement skill assessment. Human Kinetics; 1998.
2-Clark JE, Metcalfe JS. The mountain of motor development: A metaphor. Motor development: Research and reviews. 2002; 2(163-190).
3-Clark JE. Motor development. InV. S. Ramachandran (Ed.) Encyclopedia of Human Behavior (Vol. 3, pp. 245–255).
4-Haywood K, Getchell N. Life Span Motor Development 6th Edition. Human Kinetics; 2014 Jul 21.
5-Barnett LM, Van Beurden E, Morgan PJ, Brooks LO, Beard JR. Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. Journal of adolescent health. 2009 Mar 31; 44(3):252-9.
6-Lloyd M, Saunders TJ, Bremer E, Tremblay MS. Long-term importance of fundamental motor skills: A 20-year follow-up study. Adapted physical activity quarterly. 2014 Jan; 31(1):67-78.
7-Morgan PJ, Barnett LM, Cliff DP, Okely AD, Scott HA, Cohen KE, Lubans DR. Fundamental movement skill interventions in youth: a systematic review and meta-analysis. Pediatrics. 2013 Oct 1: peds-2013.
8-Rudd J, Butson ML, Barnett L, Farrow D, Berry J, Borkoles E, Polman R. A holistic measurement model of movement competency in children. Journal of sports sciences. 2016 Mar 3; 34(5):477-85.
9-Ulrich D A. Test of Gross Motor Development (3rd Ed.). 2016 Austin TX: Pro-Ed.
10-Webster EK, Ulrich DA. Evaluation of the Psychometric Properties of the Test of Gross Motor Development–3rd Edition. Journal of Motor Learning and Development. 2017:1-25.
11-Ulrich DA. Test of gross motor development. 1985 Austin, TX: PRO-ED.
12-Ulrich DA. Test of gross motor development. 2000 Austin, TX: PRO-ED.
13-Ulrich DA. Introduction to the Special Section: Evaluation of the Psychometric Properties of the TGMD-3. Journal of Motor Learning and Development. 2017 Jun; 5(1):1-4.
14-Salvia J, Ysseldyke JE, Bolt S. Assessment. 2001 Boston MA: Houghton.
15-Urbina S. Essentials of Psychological Testing. Hoboken, NJ: John C Wiley and Sons.
16-Thomas JR, Silverman S, Nelson J. Research methods in physical activity, 7E. Human kinetics; 2015 May 21.
17-Valentini NC, Zanella LW, Webster EK. Test of Gross Motor Development–Third Edition: Establishing Content and Construct Validity for Brazilian Children. Journal of Motor Learning and Development. 2016:1-22.
18-Estevan I, Molina-García J, Queralt A, Álvarez O, Castillo I, Barnett L. Validity and Reliability of the Spanish Version of the Test of Gross Motor Development-3. Journal of Motor Learning and Development. 2017:1-21.
19-Cepicka L. Normative data for the Test of Gross Motor Development-2 in 7-yr.-old children in the Czech Republic. Perceptual and motor skills. 2010 Jun; 110(3_suppl):1048-52.
20-Houwen S, Visscher C, Hartman E, Lemmink KA. Gross motor skills and sports participation of children with visual impairments. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007 Mar 1; 78(2):16-23.
21-Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach (8th Ed.). 2012 New York: McGraw-Hill.
22-Vallerand RJ. Toward a methodology for the transcultural validation of psychological questionnaires-Implications for Studies in the french language. Canadian Psychology-Psychologie Canadienne. 1989 Oct 1; 30(4):662-80.
23-Farrokhi A, Zadeh Z, Kazemnejad A, Ilbeigi S. Reliability and validity of test of gross motor development-2 (Ulrich, 2000) among 3-10 aged children of Tehran City. Journal of Physical Education and Sport Management. 2014 May 31; 5(2):18-28.
24-Ulrich DA, Webster EK, Pitchford EA. The psychometric properties of the TGMD-3 in a sample of children from the USA. 2015 Presented at the 14th European Federation of Sport Psychology Congress in Bern, Switzerland.
25-Hernandez-Nieto R. Contributions to statistical analysis. 2002 Mérida, MX: Los Andes University Press.
26-Kim Y, Park J, Lee H, Bang H, Park HJ. Content validity of an acupuncture sensation questionnaire. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2008 Oct 1; 14(8):957-63.
27-Nunnally JC. Bernstein. IH (1994). Psychometric theory. 1994; 3.
28-Anastasi A. Urbina. (1997). Psychological testing. Englewood Cliffs, NJ Prentice-Hall International Inc.
29-Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications; 2015.
30-Hu LT, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal. 1999 Jan 1; 6(1):1-55.
31-Wagner MO, Webster EK, Ulrich DA. Psychometric Properties of the Test of Gross Motor Development 3rd Edition (German translation)–Results of a Pilot-Study. Journal of Motor Learning and Development. 2016:1-27.
32-Gallahue DL, Ozmun JC, Goodway JD. Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults (7th Edition).  2012 New York, NY: McGraw-Hill Education.