اثربخشی مداخله واژگان هسته ای بر کودک مبتلا به ایدز با اختلال گفتاری

نوع مقاله: گزارش مورد

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گفتار درمانی.گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده توانبخشی، اصفهان، ایران.

2 دکترای کودکان اسنثنایی.مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

3 دکترای گفتاردرمانی.گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشکده توانبخشی، تهران، ایران.

چکیده

ایدز یک بیماری عفونی دستگاه ایمنی انسان است که می­تواند حوزه های گفتار، زبان، و شناخت را در کودکان درگیر کند. با توجه به مطالعات محدود در این حوزه، پژوهش حاضر، اثر درمانی رویکرد واژگان هسته­ای را در یک کودک 5 ساله مبتلا به ایدز، مورد بررسی قرار داد. ارزیابی­های گفتاری قبل و پس از مداخله کودک مبتلا به ایدز در این مطالعه نشان داد که نمره بی ثباتی از 75 درصد به ۲۵ درصد کاهش یافت و این تفاوت نشان دهنده افزایش وضوح گفتار در نمونه مورد مطالعه بود.

کلیدواژه‌ها


 

 

1-Granzotti RBG، Negrini SFBdM، Fukuda MTH، Takayanagui OM. LANGUAGE ASPECTS OF CHILDREN INFECTED WITH HIV. Revista CEFAC.  2013; 15(6): 1621-6.

2-Boyton RJ. Infectious lung complications in patients with HIV/AIDS. AUG.  2005; 4(4): 400-404.

3-Mathew MM، Jayashree Bhat S. Profile of speech impairments in HIV- infected individuals: A preliminary study. J.AIDS HIV Res. 2010; 2(6): 111-5.

4-James Kallail K، David WD، Julie WS. Communication Disorders in Individuals with HIV/AIDS. K J M .2008: 61-9.

5-Anand P، Sandra AS، Michael MC، Frederick LA. Neurocognitive Impairment and HIV Risk Factors: A Reciprocal Relationship. AIDS Behav.  2010; 14: 1213–26.

 

6-Abusamra V، Abusamra L، Sampedro B، Macaya M، Güemes M، Difalcis M، Ferreres A. Verbal Communication in HIV-1 Patients: A New Perspective on the Study of Cognitive Disorders. J.Life Sci. 2012; 6: 1396-13407.

7-Sherra L، Croomea N، Castanedaa KP، Bradshawa K، Romerob RH. Developmental challenges in HIV infected children—An updated systematic review. Children Youth Serv Rev  2014; 45: 74–89.

8-Juan JM، Herrerat G. Human Immunodeficiency Virus and Acquired Immune Deficiency Syndrome AIDS-related Hearing Disorders. J Am Acad Audiol.  1995; 6: 358-64.

9-James Kallail K، Downs D، Scherz J، Sweet D، Rosalee EZ. Prevalence of Communication Disorders in HIV-Infected Adults. JIAPAC.  2014; 13(1): 8-11.

10-Macmillan C، Magder LS، Brouwers P، Chase C، Hittelman J، Lasky T، al e. Head growth and neurodevelopment of infants born to HIV-1–infected drug-using women. AAN.  2001; 57: 1402-11.

11-Baldonero E، Ciccarelli N، Fabbiani M، Colafigli M، Improta E، D’Avino A، al e. Evaluation of emotion processing in HIV-infected patients and correlation with cognitive performance. BMC Psychology  2013; 1:3: 1-7.

12-Mabel LR، Ashley LB، George KS، Kathleen MMB، Frederick T، Murli UP، al e. Language Impairment in Children Perinatally Infected with HIV Compared to Children Who Were HIV-Exposed and Uninfected. J. Dev. Behav.Pediatr. 2012; 33(2): 112-23.

13-ENGELEN P، LALONDE F، PEREZ L، HAAN E، WOLTERS P، MARTIN A، al e. Abnormally increased semantic priming in children with symptomatic HIV-1 disease: Evidence for impaired development of semantics? J Int Neuropsychol Soc.  2001 4: 491-501.

14-Nicole B، Joanne P. The Extent of Delay of Language، Motor، and Cognitive Development in HIV-Positive Infants. J Neural Phys Ther 2008; 32(3): 118-21.

15-Samad MA. Identifying Core Vocabulary for Urdu Language Speakers Using Augmentative Alternative Communication. ERIC. 2013: 1-5.

16-Law J، Lee W، Roulstone S، Wren Y، Zeng B، Lindsay G. What Works': interventions for children and young people with speech. SLCN. 2010: 19-21.

17-Bernthal J، Bankson N، Flipsen J. Articulation and phonological disorders. 5، editor. United States2004.

18-Dodd B، Bradford A. A comparison of three therapy methods for children with different types of developmental phonological disorder. Int. J. Lang. Commun.Disord.  2009; 35: 189-209.

19-Herman R، Ford K، Thomas J، Oyebade N، Bennett D، B D. Evaluation of core vocabulary therapy for deaf children: Four treatment case studies. Child. Lang. Teach. Ther.  2015; 31(2): 221-35.

20-McIntosh B، Dodd B. Evaluation of Core Vocabulary intervention for treatment of inconsistent phonological disorder: Three treatment case studies. Child. Lang.Teach .Thery  2008; 24(3): 307–27.

21-de Castro MM، Wertzner HF. Speech Inconsistency Index in Brazilian Portuguese-Speaking Children. Folia phoniatr Logop.  2011; 63: 237-41.

22-Paul R. Language disorders from infancy through Adolscence. London2012. p. 286-339.

23-Moss HA، Wolters PL، Brouwers P. mpairment of Expressive Behavior in Pediatric HIV-Infected Patients with Evidence of CNS Disease. Journal Pediatr Psychol.  1996; 21: 379-400.

24-Wolters P، Brouwers P، Civitello L، Moss HA. Receptive and expressive language function of children with symptomatic HIV infection and relationship with disease parameters: a longitudinal 24-month follow-up study. J Int AIDS soc.  1997; 11(9): 1135-44.

25-Smith R، Malee K، Leighty R، Brouwers P، Mellins C، Hittelman J، al e. Effects of Perinatal HIV Infection and Associated Risk Factors on Cognitive Development Among Young Children. Newsl Am Acad Pediatr.  2006; 117(3): 851-62.

26-Zarifian T. Persian Diagnostic Evaluation of Articulation and Phonology. USWR. Tehran; 1394.

27-MICCIO A.W, POWELL T. STIMULABILITY: A USEFUL CLINICAL TOOL. J Common Disord.1996; 237-253.

28-Square P, Haydon D. Verbal motor production assessment for children (VMPAC). San Antonio TX: TPC. 1999.

29-DODD B، Holm A، Crosbile SH، McINTOSH B. A core vocabulary approach for management of inconsistent speech disorder. Int. J. Speech Lang. Pathol. 2006; 8(3): 220-230.