مقایسة حافظة فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی و کودکان بهنجار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی.گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکدة روان‌-شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌‌شناسی بالینی.گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکدة روان‌-شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش جهت مقایسة حافظة فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و کودکان بهنجار انجام شد.
روش بررسی: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسه­ای و علی پس رویدادی است. از میان دانش­آموزان کلاس دوم دبستان مدارس شهر اهواز با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای ابتدا 59 دانش­آموز مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی انتخاب و به شیوة تصادفی از میان آنها 42 نفر برگزیده شدند. سپس 42 کودک بهنجار به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسش­نامه کانر، آزمون هوش ریون و مجموعه آزمون­های سنجش حافظة فعال گترکول بوده است. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافته­ها: میان عملکرد حافظة فعال کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی و کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیش­فعالی نسبت به کودکان بهنجار به طور معناداری نمرات پایین­تری در حافظة فعال و خرده مقیاس­های آن شامل فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای کرسی، فراخنای ارقام وارونه و مسایل حساب کسب کردند (001/0P<).
نتیجه­گیری: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش­فعالی در مقایسه با کودکان بهنجار به طور معناداری نقص بیشتری را در عملکرد حافظة فعال و زیر مقیاس­های آن نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


 

1-Najmi SB. [Quality of nerve cognitive psyche attention deficit/hyperactivity disorder]. Journal of Research in Behavioural Sciences 2007; 5(1): 55-62. [Article in Persian]

2-Valent SM. Treating attention deficit-hyperactivity disorder. Seattle: Nurse Practitioner 2001; 26(9):14-15.

3-Arabgol F. [Prevalence of ADHD in the group of students]. Journal of new cognitive sciences 2004; 6:73-78. [Article in Persian]

4-Smucker WD, Hedayat M. Evaluation and treatment of ADHD. Am Fam Physician 2001; 64(5):817-29.

5-Ghamari Givi H, Narimani M, Rabiee Zh. [Comparison of executive functions among children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disability and normal children]. The Quarterly Journal Of Fundamentals Of Mental Health 2010; 11(4):322-33. [Article in Persian]

6-Geurts HM, van der Oord S, Crone EA. Hot and cool aspects of cognitive control in children with ADHD: Decision-making and inhibition. Journal of Abnormal Child Psychology 2006; 34(6):811-822.

7-Lenz D, Krauel K, Schadowa J, Bavingc L, Duzel E, Herrmann CS. Enhanced gamma-band activity in ADHD patients lacks correlation with memory performance found in healthy children. Brain Res 2008; 1235:117–32.

8-Sheridan MA, Hinshaw S, D'Esposito M. Efficiency of the prefrontal cortex during working memory in attention-deficit/ hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007;46(10):1357–66.

9-Barkley RA. ADHD and the nature of self-control. NewYork: Guilford Press; 1997. 

10-McInnes A, Humphries T, Hogg-Johnson S, Tannock R. Listening comprehension and working memory are impaired in attention-deficit hyperactivity disorder irrespective of language impairment. J Abnorm Child Psychol 2003;31(4):427–43.

11-Scheres A, Oosterlaan J, Geurts H, Morein-Zamir Sh, Meiran N, Schut H, et al. Executive functioning in boys with ADHD: Primarily an inhibition deficit? Arch Clin Neuropsychol 2004;19(4):569-594.

12-Jonsdottir S, Bouma A, Sergeant JA, Scherderc EJA. The impact of specific language impairment on working memory in children with ADHD combined subtype. Arch Clin Neuropsychol 2005;20(4):443–56.

13-Barkley RA. Issues in the diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder in children. Brain Dev 2003;25(2):77–83.

14-Goldstein S, Goldstein M. Managing attention deficit hyperactivity disorder in children: a guide for practitioners. 2nd ed. NewYork: John Wiley; 1998.

15-Willcutt EG, Doyle AE, Nigg JT, Faraone SV, Pennington BF. Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biol Psychiat 2005;57(11):1336–46.

16-Rapport MD, Alderson RM, Kofler MJ, Sarver DE, Bolden J, Sims V. Working memory deficits in boys with attention-deficit/ hyperactivity disorder (ADHD): the contribution of central executive and subsystem processes. J Abnorm Child Psychol 2008;36:825–37.

17-Conway ARA, Kane MJ, Engle RW. Working memory capacity and its relation to general intelligence. Trands Cognitive Sci 2003;7(12):547-52.

18-Ackerman PL, Beier ME, Boyle MO. Individual differences in working memory within a nomological network of cognitive and perceptual speed abilities. J Exp psychol Gen 2002;131(4):567-89.

19-Gathercole SE, Pickering ST. Assessment of Working memory in six- and seven-year-old children. J Edu Psychol 2000;92(2):377-90.

20-Gathercole SE, Alloway TP, Willis C, Adams AM. Working memory in children with reading disabilities. J Exp Child Psychol 2006;93(3):265-281.

21-Rasmussen C, Ho E, Bisanz J. Use of the mathematical principle of inversion in young children. J Exp child psychol 2003; 85(2):89-102.

22-Gathercole SE. The assessment of phonological memory skills in preschool children. British Journal of Educational Psychology1999; 65(2):155-164.

23-Martinussen R, Hayden J, Hogg-Johnson S, Tannock R. A meta-analysis of working memory impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2005;44(4):377–84.

24-Schecklmann M. Romanos M, Bretscher F, Plichta MM, Warnke A, Fallgatter AJ. Prefrontal oxygenation during working memory in ADHD. J Psychiatr Res 2010;44(10):621–8.