بررسی مقایسه‌ای یادگیری حرکتی صریح و ضمنی دست غالب و غیر غالب در جوانان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.

3 گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: چگونگی عملکرد نیم­کره­های مغزی برای ایجاد حرکات، یکی از چالش­برانگیزترین مباحث علوم اعصاب می­باشد که در مطالعات مختلف با نتایج متفاوتی همراه است. تفاوت عملکرد دست غالب و غیرغالب جهت بررسی عملکرد نیم­کره­های مغزی مورد استفاده است. هدف این مطالعه بررسی تفاوت دست غالب و غیر غالب در یادگیری توالی حرکتی صریح و ضمنی می­باشد.
روش بررسی:60 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه 30 نفره (یادگیری صریح و ضمنی) شرکت کردند. هر گروه خود به دو گروه 15­تایی تقسیم شد. گروهی با دست غالب و گروهی با دست غیرغالب تمرین را انجام می­داد. ابزار مورد استفاده، تکلیف زمان عکس­العمل متوالی است که در آن افراد گروه صریح از توالی ظهور محرک­ها آگاهی داشتند و افراد گروه ضمنی بدون اطلاع تکلیف را انجام می­دادند.
یافته­ ها: مقایسة خطا و زمان پاسخ در مراحل منظم در تکالیف یادگیری صریح و ضمنی در دست راست با دست چپ تفاوت معناداری را نشان نداد. سرعت یادگیری صریح از یادگیری ضمنی دست غالب بیشتر است(016/0=p).
نتیجه­ گیری: یادگیری حرکتی صریح و ضمنی دست غالب و غیرغالب یکسان می­باشد، بنابراین احتمالاً مناطق مغزی مربوط به یادگیری حرکتی با هر دو دست با یکدیگر همپوشانی دارد. یادگیری صریح بیشتر در دست راست نیز می­تواند به­علت غالب بودن نیم­کرة چپ در یادگیری صریح باشد.

کلیدواژه‌ها


ast, present, and future of neuropsychology. In: Renee LP, Neill LO, Davis AS, eds. The handbook of pediatric neuropsychology. New York: Springer; 2011. p. 78.

2-Hans J, Donkelaar T, Van Domberg P, Eling P, Keyser A, Kusters B, et al. The cerebral cortex and complex cerebral functions. In: Donkelaar HJ. Clinical neuroanatomy: brain circuitry and its disorders. New York: Springer; 2011. p. 755.

3-Cognition: Methods and Processes. In: Grieve JI, Gnanasekaran L. Neuropsychology for occupational therapists: cognition in occupational performance. 3rd ed.  Oxford: Blackwell Pub; 2008.

4-Serrien DJ, Ivry RB, Swinnen SP. Dynamics of hemispheric specialization and integration in the context of motor control. Nat Rev Neurosci  2006 ;7(2):160-6.

5-Sperry, R. Brain research: some head-splitting implications. Voice  1966;15:11–6.

6-Kawashima R, Yamada K, Kinomura S, Yamaguchi T, Matsui H,Yoshioka S, et al. Regional cerebral blood flow changes of cortical motor areas and prefrontal areas in humans related to ipsilateral and contralateral hand movement. Brain Res 1993;623(1):33–40.

7-van Mier H, Tempel LW, Perlmutter JS, Raichle ME, Petersen SE. Changes in brain activity during motor learning measured with PET: effects of hand of performance and practice. J Neurophysiol 1998;80(4):2177–99.

8-Armstrong CA, Oldham JA. A comparision of dominant and non-dominant hand strengths. J Hand Surg Br 1999;24(4):421-5.

9-Garry MI, Kamen G, Nordstrom MA. Hemispheric differences in the relationship between corticomotor excitability changes following a fine-motor task and motor learning. J Neurophysiol 2004;91(4):1570–8.

10-Cho J, Park KS, Kim M, Park SH. Handedness and Asymmetry of Motor Skill Learning in Right-handers. J Clin Neurol 2006;2(2):113–7.

11-Schambra HM, Abe M, Luckenbaugh DA, Reis J, Krakauer JW, Cohen LG. Probing for hemispheric specialization for motor skill learning: a transcranial direct current stimulation study. J Neurophysiol 2011;106(2):652-61.

12-Hirsch S. ERP Correlates of Procedural Learning: Designing a Task for Children with Autism [dissertation]. Middletown: Wesleyan Univ.; 2010

13-Nejati V, Ashayeri H, Garousi Farshi MT, Aghdasi MT. [The role of explicit knowledge of sequence in motor sequence learning]. Res Sport Sci 2007;11:161-71. [In Persian]

14-Avanzino L, Pelosin E, Tacchino A, Giannini A, Bove M. The role of ipsilateral hemisphere in explicit motor sequence learning. A TMS study. Acta Physiol 2011;203(Suppl688)

15-Rauch SL, Savage CR, Brown HD, Curran T, Alpert NM, Kendrick A, et al. A PET investigation of implicit and explicit sequence learning. Hum Brain Mapp 1995;3(4):271-86.

16-Halsband U, Lange RK. Motor learnig in man: a review of functional and clinical studies. J Physiol Paris 2006; 99(4-6):414-24.

17-Grafton ST, Hazeltine E, Ivry RB. Motor sequence learning with the nondominant left hand. A PET functional imaging study. Exp Brain Res 2002;146(3):369–78.

18-Nejati V, Garusi Farshi MT, Ashayeri H, Aghdasi MT. Dual task interference in implicit sequence learning by young and old adults. Int J Geriatr Psych 2008; 23 (8), 801-804.

19-Nejati, V., Garusi Farshi, M., Ashayeri, H., & Aghdasi, M. Comparison of dependency to attention for implicit sequential motor learning in young and elderly groups. FEYZ 2007; 11(2): 53-59. [In Persian]

20-Nejati V, Ashayeri H,  Garousi MT, Aghdasi MT. Dual Task Interference in Explicit and Implicit Sequence Learning in Youth and Elderly. Adv cog sci,2007;  9(1 (33)): 33-39 [In Persian]

21-Nejati V, Ashayeri H,  Garousi MT, Aghdasi MT Comparing Implicit Of Sequential Motor Learning In Elderly Versus Youth. Salmand 2007; 2 (4): 286-292.[In Persian]

22-Green RE, Shanks DR. On the existence of independent explicit and implicit learning systems: an examination of some evidence. Mem Cognit 1993;21(3):304-17.

23-Schendan HE, Searl MM, Melrose RJ, Stern CE. An FMRI study of the role of the medial temporal lobe in implicit and explicit sequence learning. Neuron 2003;37(6):1013-25.

24-Ashe J, Lungu OV, Basford AT, Lu X. Cortical control of motor sequences. Curr Opin Neurobiol 2006;16(2):213–21.

25-Ghilardi M, Gheza C, Dhawan V, Moeller J, Mentis M, Nakamura T, et al. Patterns of regional brain activation associated with different forms of motor learning. Brain Res 2000; 871(1):127-45.

26-Destrebecqz A, Peigneux P, Laureys S, Degueldre C, Del Fiore G, Aerts J, et al. Cerebral correlates of explicit sequence learning. Brain Res Cogn Brain Res  2003;16:391-8.

27-Wilkinson L, Khan Z, Jahanshahi M. The role of the basal ganglia and its cortical connections in sequence learning:evidence from implicit and explicit sequence learning in Parkinson’s disease. Neuropsychologia 2009;47(12):2564-73.

28-Honda M, Deiber MP, NK Ibáñez V , Pascual-leone A, Zhuang P, Hallet M. Dynamic cortical involvement in implicit and explicit motor sequence learning. A PET study. Brain 1998;121(Pt11):2159-73.

29-Sabaté M, González B, Rodríguez  M. Brain lateralization of motor imagery: motor planning asymmetry as a cause of movement lateralization. Neuropsychologia 2004;42(8):1041-9.

30-Stockel T, Weigelt M. Brain lateralisation and motor learning: Selective effects of dominant and non-dominant hand practice on the early acquisition of throwing skills. Laterality 2011;17(1):1-20.

31-Volkmann J, Schinitzler A,Witte OW, Freund H. Handedness and asymmetry of hand representation in human motor cortex. J Neurophysiol 1998;79(4):2149-54.