مقایسۀ اثر و عوارض مقادیر مختلف پروپرانولول به‌همراه متیل فنیدیت در کودکان 6-12 سالۀ مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-کم‌توجهی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روان‌پزشکی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: اختلال بیش­فعالی-کم­توجهی Attention Deficit Hyperactivity Disorder)) از شایع­ترین اختلالات روان­پزشکی کودکان می­باشد. مقدار کم پروپرانولول در کاهش علایم این اختلال تا حدی مؤثر است. این مطالعه، اثر و عوارض مقادیر مختلف پروپرانولول به­همراه متیل فنیدیت را در کودکان مبتلا به این اختلال مقایسه می­کند.
روش بررسی: 30 کودک مبتلا به اختلال بیش­فعالی-کم­توجهی مراجعه­کننده به درمانگاه روان­پزشکی کودکان به­طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. همۀ افراد گروه اول متیل فنیدیت و میزان کم (10-20 میلی­گرم در روز) پروپرانولول، و همۀ افراد گروه دوم متیل فنیدیت و میزان بیشتر (20-40 میلی­گرم در روز )پروپرانولول دریافت کردند. در ابتدای مطالعه و پایان هفتۀ دوم و چهارم بر اساس مقیاس کانرز، علایم بیماری پیگیری شد و اثرات درمانی و عوارض جانبی دو گروه بررسی شد.
یافته­ها: درهر دو گروه، نمرۀ مقیاس کانرز به­صورت معنادار در پایان هفتۀ دوم و چهارم کاهش یافت (001/0P=). در گروه دوم در پایان هفتۀ دوم و چهارم کاهش بیشتر نمرات کانرز نسبت به گروه اول دیده شد. در پایان هفتۀ دوم و چهارم، در گروه دوم به­ترتیب 32 درصد و 50 درصد کاهش نمره و در گروه اول به­ترتیب 20 درصد و 37 درصد میانگین نمرات مقیاس کانرز نسبت به ابتدای مطالعه کاهش یافت (001/0P=). بین فشار خون و نبض و شیوع عوارض جانبی در دو گروه تفاوت معنادار نبود (05/0P>).
نتیجه­گیری: احتمالاً میزان بالاتر پروپرانولول در مقایسه با میزان کمتر آن در کاهش علایم اختلال بیش­فعالی-کم­توجهی مؤثرتر است و با عوارض بیشتری همراه نیست.

کلیدواژه‌ها


1-Sadock BG, Sadock VA. Kaplan and Sadock's Synopsis of psychiatry, behavioral clinical psychiatry.10th ed. Philadelphia (PA): Lippincott, Williams & Wilkins; 2007: P. 1206-17.

2-Greenhill LL, Hechtman LI. Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In: Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. (eds).  Comprehensive Text Book of Psychiatry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins 2009: 3560-72.

3-Faraone SV, Sergeant J, Gillbery C. ‘et al’. The worldwide Prevalence of ADHD: Is it an American condition?  World Psychiatry 2003 Jun; 2(2): 104-13.

4-Skounti M, Philalithis A, Galanakis E. Variations in prevalence of attention deficit hyperactivity disorder worldwide. Eur J pediatr  2007 Feb; 166(2): 117-23.

5-Tashakori A, Afkandeh R. prevalence of ADHD symptoms among male preschoolers based on different informants in Ahvaz city in Iran. ISRN Pediatrics 2011 july. Hindawi Publishing Corporation.‘ Available at;. www.hidawi.com/isrn/pediatrics/2011/709653. Accessed Sep 28, 2014.

6-Anderson GM, Martin A. Neurochemistry Pharmacodynamic and biological psychiatry Spetie L, Arnold LE. Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In: Martin A, Volkmar FR. Lewis's Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook, 4th ed. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins; 2007: 240-3, 430-49.

7-Greydaus DE, Pratt HD, Patel DR. Attention Deficit- Hyperactivity Disorder across lifespan: the child, adolescent, and adult. Dis Mon 2007; 53: 70-131.

8-Berridge CW, Waterhouse BD. The locus coeruleus-noradrenergic system: modulation of behavioral state and state-dependent cognitive processes. Brain Research reviews 2003; 33-84.

9-Ramos BP, Arnsten AF. Adrenergic pharmacological cognition: Focus on the prefrontal cortex pharmacology & Therapeutics 2007; 113: 523-536.[PMID=17303246]

10-Mefford IN, Potter WZ. A neuroanatomical & biochemical basis for Attention Deficit Disorder with hyperactivity in children: a defect in tonic adrenaline mediated inhibition of locus coeruleus stimulation. Med hypotheses 1989; 29(1):33-42. [PMID=2546021] 

 11-PLiszka SR, McCracken JT, Maas JW. Catecholamines in Attention Deficit- Hyperactivity Disorder: current perspectives. J AM Acad child adolesc psychiatry 1996; 35(3):264-72. [PMID=8714313]

12-Riahi F, Tashakori A, Izadi-Mazidi S, Salehi-Veisi M. Effectiveness of reboxetine in treatment of outpatient children and adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder with comorbid anxiety disorders. Iran J Psychiatry 2013; 8(4): 195-200.

13- Gualtieri CT, Golden RN, Fash JJ. New development in pediatric psychopharmacology. J Dev Bhav pediatr 1983: 202-9. [PMID=6355189]

14-Ford RE, Greenhill LL, Posner K. stimulants. In: Martin A, Scahill L, Charney DS, Leckman JF. Pediatric psychopharmacology . Newyork, oxford university press; 2003: P. 225-63.

15-Katzung BG, Masters SB, Trevor AJ. Basic and clinical pharmacology. Translated by Fatullahi AR, Sobhanian Kh. Tehran: Arjmand publication Co 2010: P. 177-204.

16-Buitelaar JK, Van der Gaag RJ, Swaab-Barneveld H, Kuiper M. Pindolol and methylphenidate in children with attention deficit- hyperactivity disorder. Clinical efficacy and side-effects. J child psycho psychiatry 1996 Jul; 37(5): 587-95. [PMID=8807439]

17-Green WH. Child and adolescent clinical psychopharmacology. 4th ed. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins 2007: P. 319-22.

18-Spencer TJ,  Wilens T, Biederman J, Weisler RH, Read SC, Pratt R. Efficacy and safety of mixed amphetamine salts extended release (Adderall XR) in management of attention deficit/ hyperactivity disorder in adolescent patients: a 4 weeks, randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study. Clin Ther 2006 Feb; 28(2): 266-79. [PMID=16678648]

19-Kuperman K, Stewart MA. Use of propranolol to decrease aggressive outbursts in younger patients. Open study reveals potentially favorable outcome. Psychosomatics 1987 Jun; 28(6): 315-9. [PMID=3432546]

20-Tashakori A, Ghaderi H, Riahi F, Ghaffari M, Sepandi M. Assessment of methylphenidate and propranolol combination treatment in comparison with methylphenidate and placebo  among children with Attention Deficit- Hhyperactivity Disorder. SMJ 2011; 10(1): 45-57.

21-Weiss M, Weiss G. Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. In: Martin A, Volkmar FR. Lewis's Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook, 3rd ed. Philadelphia (PA): Lippincott, Williams & Wilkins; 2002, P: 645-51.

22-Brock SE, Clinton A. Diagnosis of attention deficit/ hyperactivity disorder (AD/HD) in childhood: A review of the literaturee. The california school psychologist. J child Dev 2007; (12): 73-91.

23-Shhayyan A,؛ Shahim TV, Beaming Laya, Yousefi Farida. Normalization Factor analysis and reliability of the short form of special Conners Parent Rating Scale for children 6 to 11 years in Shiraz city. Journal of Psychological Studies 2007 Fall; 3(3): 97-120.

24-Mattes JA. propranolol for adult with temper outburst & residual ADHD. J clin psychopharmacology 1986 Oct; 6(5): 299-302.

25-Mattes JA. Comparative effectiveness of carbamazepine and propranolol for rage outbursts. Neuropsychiatry clin neurosci 1990; 2(2): 159-164.[PMID=2136070]هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز - فرم