اثربخشی مداخله مبتنی بر تعامل همه جانبه و تعاملات و رابطه اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز. ایران

2 گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد اهواز، اهواز، ایران.

10.22118/jsmj.2020.206834.1885

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر‌بخشی مداخله تعامل همه جانبه بر تعاملات اجتماعی و ارتباط اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم است. اختلال طیف اوتیسم یکی از اختلالات رشد است و تا کنون روش‌های مختلفی جهت کاهش علایم آن ایجاد شده، در این پژوهش روش تعامل همه جانبه مورد آزمون قرار گرفته است.
روش: این پژوهش به دلیل بکار گیری نمونه غیره تصادفی نیمه آزمایشی و با گروه کنترل و مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون می‌باشد. جامعه این پژوهش شامل کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم است که به وسیله نمونه گیری دردسترس از میان مراکز اوتیسم شهر اهواز مرکز نهال انتخاب و تعداد 11 کودک در گروه آزمایش و 11 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. از مقیاس درجه‌بندی اوتیسم گیلیام (گارس) جهت اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش استفاده‌شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از روش‌های آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و به منظور بررسی اثر بخشی مداخله از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته ها روش تعامل همه جانبه بر بعد تعامل اجتماعی موثر است ولی بر بعد ارتباط موثر نبود. بعد ارتباط عمدتا کاربرد زبان را در بر می گیرد و حوزه اختصاصی تری نسبت به تعامل به طور عام است بنابراین اثربخشی این روش بر تعامل اجتماعی تایید شد ولی بر ارتباط اجتماعی مورد تایید قرار نگرفت.
واژگان کلیدی: اوتیسم، مداخله مبتنی بر تعامل همه جانبه، تعامل اجتماعی، رابطه اجتماعی

کلیدواژه‌ها


1-Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013.
2-Rosenblatt AI, Carbone PS, Yu W, Pediatrics AAo. Autism Spectrum Disorders: Am Acad Pediatrics; 2018.
3-Bedford R, Elsabbagh M, Gliga T, Pickles A, Senju A, Charman T, et al. Precursors to social and communication difficulties in infants at-risk for autism: gaze following and attentional engagement. Journal of autism and developmental disorders. 2012;42(10):2208-18.
4-Kanai C, Toth G, Kuroda M, Miyake A, Itahashi T. Social skills in autism spectrum disorders.  Handbook of social behavior and skills in children: Springer; 2017. p. 217-48.
5-Chiang H-M, Wineman I. Factors associated with quality of life in individuals with autism spectrum disorders: A review of literature. Research in autism spectrum disorders. 2014;8(8):974-86.
6-Parsons L, Cordier R, Munro N, Joosten A, Speyer R. A systematic review of pragmatic language interventions for children with autism spectrum disorder. PloS one. 2017;12(4):e0172242.
7-Garrido D, Petrova D, Watson LR, Garcia‐Retamero R, Carballo G. Language and motor skills in siblings of children with autism spectrum disorder: A meta‐analytic review. Autism Research. 2017;10(11):1737-50.
8-Sadock B, Ruiz P. Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences: Walters Kluwer; 2015.
9-Siller M, Hotez E, Swanson M, Delavenne A, Hutman T, Sigman M. Parent coaching increases the parents’ capacity for reflection and self-evaluation: results from a clinical trial in autism. Attachment & human development. 2018;20(3):287-308.
10-Aljadeff-Abergel E, Schenk Y, Walmsley C, Peterson SM, Frieder JE, Acker N. The effectiveness of self-management interventions for children with autism—A literature review. Research in Autism Spectrum Disorders. 2015;18:34-50.
11-Lee K, Lambert H, Wittich W, Kehayia E, Park M. The use of movement-based interventions with children diagnosed with autism for psychosocial outcomes—A scoping review. Research in Autism Spectrum Disorders. 2016;24:52-67.
12-Wong C, Odom SL, Hume KA, Cox AW, Fettig A, Kucharczyk S, et al. Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of autism and developmental disorders. 2015;45(7):1951-66.
13-Fava L, Vicari S, Valeri G, D’Elia L, Arima S, Strauss K. Intensive behavioral intervention for school-aged children with autism: Una Breccia nel Muro (UBM)—A comprehensive behavioral model. Research in Autism Spectrum Disorders. 2012;6(4):1273-88.
14-Nind M, Hewett D. Access to communication: Developing the basics of communication with people with severe learning difficulties through intensive interaction: David Fulton Publishers; 2012.
15-Hewett D, Nind M. Interaction in Action: reflections on the use of Intensive Interaction: David Fulton Publishers; 2013.
16-Reichow B, Hume K, Barton EE, Boyd BA. Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD). Cochrane Database of Systematic Reviews. 2018(5).
17-Tee A, Reed P. Controlled study of the impact on child behaviour problems of intensive interaction for children with ASD. Journal of Research in Special Educational Needs. 2017;17(3):179-86.
18-Matson JL. Determining treatment outcome in early intervention programs for autism spectrum disorders: A critical analysis of measurement issues in learning based interventions. Research in developmental disabilities. 2007;28(2):207-18.
19-Spector V, Charlop MH. A Sibling-Mediated Intervention for Children with Autism Spectrum Disorder: Using the Natural Language Paradigm (NLP). Journal of autism and developmental disorders. 2018;48(5):1508-22.
20-Patch AF, Mortner EV, Joseph AR. Examining the Effects of AAC Intervention on Oral Language in Children with Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review. 2018.
21-Nind M. Intensive Interaction and autism: a useful approach? British Journal of Special Education. 1999;26(2):96-102.
22-Hutchinson N, Bodicoat A. The effectiveness of intensive interaction, a systematic literature review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2015;28(6):437-54.
23-Ginn NC, Clionsky LN, Eyberg SM, Warner-Metzger C, Abner J-P. Child-directed interaction training for young children with autism spectrum disorders: Parent and child outcomes. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2017;46(1):101-9.
24-Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation: Sage publications; 2016.
25-Gilliam J. GARS-3: Gilliam Autism Rating Scale–Third Edition. 2014.
26-Gilliam JE. Gilliam Autism Rating Scale: GARS 2: Pro-ed; 2006.
27-Rafati F P-TM, Pishyareh E, Mirzaei H, Biglarian A. Effectiveness of Group Play Therapy on the Communication of 5-8 Years Old Children With High Functioning Autism. . journal of rehabilitate 2016;17(3):200-11.