TY - JOUR ID - 49263 TI - بررسی ارتباط آگاهی با میزان رعایت اصول استاندارد در کار با داروهای شیمی درمانی در کارکنان پرستاری JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X AU - احمدی, مهرناز AU - فیاضی, صدیقه AU - لطیفی, سید محمود AD - گروه پرستاری و مامایی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران. AD - - گروه آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات دیابت، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 13 IS - 2 SP - 169 EP - 179 KW - پرستاران KW - آگاهی KW - شیمی درمانی KW - اصول استاندارد DO - N2 - زمینه و هدف: داروهای شیمی درمانی می­توانند خطرات زیادی برای پرستاران به همراه داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط آگاهی با رعایت اصول استاندارد در کار با داروهای شیمی درمانی در کارکنان پرستاری است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی_تحلیلی است. به روش سرشماری 59 نفر از پرستاران و بهیاران شاغل در بخش­های شیمی درمانی بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­های سنجش آگاهی و عملکرد در زمینه رعایت اصول ایمنی هنگام کار با داروهای شیمی درمانی که توسط پژوهشگر تدوین شده، جمع­آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد) ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده گردید. یافته­ها: میانگین نمرۀ آگاهی شرکت کنندگان 46/2± 62/8، میانگین نمرۀ آگاهی از عوارض جانبی 2/2± 06/4 و میانگین نمرۀ عملکرد 32/14±30/78 بود که هر سه نمره در حد متوسط بوده است. رابطۀ معناداری بین آگاهی از چگونگی قرار گرفتن در معرض داروهای شیمی درمانی با رعایت اصول ایمنی (18/0P=) همچنین بین آگاهی از عوارض جانبی و رعایت اصول ایمنی (65/0P=) یافت نشد، اما بین آموزش در محل کار و رعایت این اصول ارتباط معنادار وجود داشت (03/0P=). نتیجه­گیری: پرستاران از آگاهی و عملکرد مناسبی در زمینۀ رعایت اصول استاندارد برخوردار نمی­باشند، لذا جهت ارتقای این امر آموزش­های مداوم با هدف آگاه نمودن پرستاران از خطرات و عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی به منظور بهبود محیط کاری ضروری است.   UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49263.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49263_3945a586372e2346489a6dd923454599.pdf ER -