TY - JOUR ID - 47053 TI - بررسی میزان هوش هیجانی و ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول JO - مجله علمی پزشکی جندی شاپور JA - JSMJ LA - fa SN - 2252-052X Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 14 IS - 3 SP - 283 EP - 292 KW - هوش هیجانی KW - سلامت روانی اجتماعی KW - پیشرفت تحصیلی KW - دانشجویان DO - N2 - موفقیت تحصیلی و شغلی اهمیت شایانی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی میزان هوش هیجانی و ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1392 انجام شد. روش‌بررسی: تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه آماری 234 نفر از دانشجویان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی - سهمیه ایی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ای دو قسمتی مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی بار - آن بدست آمدند. اعتبار و پایایی پرسشنامه بترتیب با اعتبار محتوا و روش همسانی درونی استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ هوش هیجانی 93/0 گزارش گردید. یافته‌ها: در این پژوهش، اکثریت دانشجویان(23/69 درصد) میزان هوش هیجانی در سطح خوب داشتند. همچنین بین هوش هیجانی کلی با وضعیت تأهل ارتباط آماری معنی دار وجود داشت(05/0P<). بررسی بین عوامل هوش هیجانی با مشخصات فردی نشان داد که بین عامل عزت نفس با جنس و سطح تحصیلات رابطه معنی­داری وجود دارد (05/0 P<). همچنین بین عوامل خود شکوفایی، همدلی، حل مسئله، خوش بینی با وضعیت تأهل ارتباط معنی داری وجود داشت(05/0P<). نتیجه‌گیری: دانشجویان مورد مطالعه از نظر هوش هیجانی در سطح خوبی بودند. گرچه هوش هیجانی بالائی در عوامل خودآگاهی هیجانی، عزت نفس و کنترل تکانش داشتند اما ارتقاء سایر مهارت­های این هوش از جمله خودشکوفایی، واقع گرایی و خودابرازی ضروری است. UR - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_47053.html L1 - https://jsmj.ajums.ac.ir/article_47053_1536c4787e5f04f1a704f958f679bce3.pdf ER -