%0 Journal Article %T بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامة ارزشیابی استاد توسط دانشجویان %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %D 2012 %\ 01/21/2012 %V 10 %N 6 %P 583-593 %! بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامة ارزشیابی استاد توسط دانشجویان %K ارزشیابی استاد %K دانشجویان %K روایی %K پایایی %R 10.22118/jsmj.2012.55059 %X زمینه و هدف: یکی از روش­های رایج ارزشیابی اساتید در دانشگاه­ها نظرخواهی از دانشجویان با استفاده از پرسش­نامه است. مطالعة حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسش­نامة ارزشیابی استاد، توسط دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی­شاپور انجام گرفته است. روش بررسی: در مطالعه­ای مقطعی، روایی و پایایی پرسش­نامة ارزشیابی استاد مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی با بهره­گیری از نظرات 70 عضو هیأت علمی با سابقه و همچنین 5420 پرسش­نامة تکمیل شده توسط دانشجویان انجام گرفت. برای بررسی پایایی از دو شیوة همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و دو نیمه­سازی استفاده شد. روایی پرسش­نامة مزبور به سه شیوة روایی سازه (تحلیل عاملی)، روایی همزمان و روایی محتوا، بررسی گردید. داده­ها با نرم­افزار SPSS-15  تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتیجة تحلیل عوامل، بیانگر وجود دو عامل توانمندی علمی و     مهارت­های تدریس در این پرسش­نامه بود که مجموعاً 69/67 درصد از واریانس کل را تبیین می­نمودند. در روایی همزمان ضریب همبستگی بین میانگین 14 سؤال اول پرسش­نامه با سؤال 15 مقدار 827/0 به­دست آمد. در بررسی روایی محتوا ضریب روایی کل سؤال­های پرسش­نامه 920/0 به­دست آمد. بررسی همسانی درونی سؤال­ها نشان داد که تمام سؤال­های پانزده­گانة پرسش­نامه همبستگی بالایی دارند. ضریب آلفای کرونباخ  947/0 و پایایی دو نیمه­کردن آزمون  884/0 بود. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد پرسش­نامة مورد بررسی از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای ارزشیابی استاد در دانشگاه است. م ع پ 1390؛‌10(6): 583- 593   %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_55059_fa98a5c12874d9a5d5bb5bda9e8781f2.pdf