%0 Journal Article %T تعیین نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس ایندکس پیچیدگی، نتیجه و نیاز به درمان (ICON) در دانش‌آموزان 12-15 سالۀ شهرستان اهواز در سال 93-1392 %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %A خانه مسجدی, ماشاءاله %A مهدوی بروجردی, پوران %A حقیقی‌زاده, محمدحسین %A حافظی بیرگانی, شیرین %A نورالهی فرد, وحید %A جعفری, ساناز %A خانه مسجدی, سمانه %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 14 %N 4 %P 385-392 %! تعیین نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس ایندکس پیچیدگی، نتیجه و نیاز به درمان (ICON) در دانش‌آموزان 12-15 سالۀ شهرستان اهواز در سال 93-1392 %K نیاز به درمان ارتودنسی %K مال اکلوژن %K شاخص ICON %K دانش‌آموزان شهر اهواز %R %X زمینه و هدف: دندان­های نامنظم و بیرون­زده با اکلوژن نامناسب از دیرباز برای خیلی از افراد به­عنوان یک مشکل مطرح بوده است، اما در ارتودنسی معاصر، تعداد افرادی که برای بهبود مشکلات در رابطه با ظاهر صورت به درمان ارتودنسی روی می­آورند نسبت به گذشته بیشتر شده است. همچنین ابزارهای مختلفی برای غربالگری بیماران به این درمان ارائه شده است که یکی از آنها ایندکس پیچیدگی نتیجه و نیاز به درمان (ICON) می­باشد. با توجه به مطالعات محدود انجام­گرفته بر اساس این شاخص، این مطالعه با هدف تعیین نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس ایندکس پیچیدگی نتیجه و نیاز به درمان (ICON) در گروهی از دانش­آموزان 12-15 سالۀ شهرستان اهواز انجام شد.      روش بررسی: این مطالعۀ مقطعی و توصیفی-تحلیلی بر روی 240 دانش­آموز 12-15 سالۀ مدارس راهنمایی شهرستان اهواز صورت گرفت. داده­ها با استفاده از پرسش­نامه­ای شامل خصوصیات دموگرافیک و معیارهای مختلف ایندکس  ICONگردآوری و در نسخۀ 19 نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: بر اساس حد آستانۀ 43، 17/19 درصد دانش­آموزان طبق ICON  نیاز  به درمان ارتودنسی داشتند که این میزان در دختران 2/22 درصد، و در پسران 8/16 درصد بود. همچنین میانگین نمرۀ ICON دانش­آموزان در این مطالعه، 61/32 بود و ارتباطی بین جنس و سن دانش­آموزان با میزان نیاز آنها به درمان ارتودنسی طبق ICON، نیز مشاهده نشد( 05/0P>). نتیجه­گیری: میانگین ICON در جامعۀ مورد مطالعه برای هر دو جنس از حد آستانۀ نیاز به درمان (43) مشخص شده، پایین­تر است و لذا انجام مطالعات بیشتر بر اساس این شاخص و مقایسۀ آن با سایر شاخص­ها، به­منظور امکان استفادۀ گسترده­تر از این ابزار، توصیه می­گردد.    %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_47153_7db8148443eba8dd740e9c6820ad235c.pdf