%0 Journal Article %T تاثیر آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بر سرزندگی، لذت و سازگاری زنان مبتلا به دیابت %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %A رضایی, زهرا %A اسماعیلی, مریم %A طبائیان, سیده راضیه طبائیان %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 15 %N 5 %P 581-590 %! تاثیر آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت بر سرزندگی، لذت و سازگاری زنان مبتلا به دیابت %K سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت %K سرزندگی %K لذت %K سازگاری اجتماعی %K دیابت نوع 2 %R %X زمینه و هدف: این پژوهش به بررسی تاثیرآموزش گروهی سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، بر سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در شهر اصفهان در سال 1393 پرداخته است. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. ابزارهای مورد استفاده مقیاس سرزندگی دسی و ریان، مقیاس لذت اسنیت همیلتون و سازگاری بل بودند. برای اجرای گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت که بر اساس نظریه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکرواکر در 6 بعد جسمانی و روانی تدوین گردیده بود به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند. یافته­ها: نتایج پس‌آزمون با روش تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد  که اجرای مداخله آموزشی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش معنادار سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد(001/0p<). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده ی سلامت موجب افزایش سرزندگی، لذت و سازگاری اجتماعی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2بود. %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_46910_8185d74547bab0bac922c80c0eee5c63.pdf