%0 Journal Article %T بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر میزان تمایل بانوان به انجام جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت در شهر اهواز سال 98 %J مجله علمی پزشکی جندی شاپور %I دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %Z 2252-052X %A همتی, ارشاد %A حبیبی مقدم, نازنین %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 19 %N 3 %P 277-284 %! بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر میزان تمایل بانوان به انجام جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت در شهر اهواز سال 98 %K جراحی های زیبایی %K شبکه های اجتماعی %K تصور بدنی %K نارضایتی از چهره %R 10.22118/jsmj.2020.221097.2004 %X زمینه و هدف: با توجه به اینکه جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت یکی از پرطرفدارترین جراحی ها در کشور می باشند و عوامل مختلفی در گرایش به این نوع جراحی ها دخیل هستند، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر گرایش بانوان به این نوع از جراحی ها در شهر اهواز انجام گرفته است. روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی توصیفی تحلیلی است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر محاسبه و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد. جامعه آماری، زنان مراجعه کننده به ده مطب از مطب های خصوصی جراحان فک و صورت و متخصصان گوش و حلق و بینی شهر اهواز بودند که جهت دریافت درمان های زیبایی مراجعه کرده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SPSS و آزمون T مستقل آنالیز شد. یافته ها: نتایج نشان داد که شبکه های اجتماعی می توانند از طرق مختلف مثل کاهش اعتماد به نفس و افزایش تصور منفی نسبت به چهره، تبلیغات، افزایش فشار اجتماعی بر زنان، ایجاد تمایل به نزدیک شدن به چهره های ایده آل و افزایش مقبولیت چهره ای و جذب جنس مخالف در این شبکه ها ، باعث گرایش به جراحی های زیبایی شوند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت شبکه های اجتماعی علی رغم داشتن جنبه های مثبت، جنبه های منفی نیز دارند و می توانند در افزایش تمایل بانوان به انجام جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت موثر باشند. %U https://jsmj.ajums.ac.ir/article_113962_1102cc694fce60bd8f1cd9733d4b22aa.pdf