@article { author = {fatahiasl, jafar and kousari, raana and dastoorpour, maryam}, title = {Survey of research barriers from viewpoint of faculty members of medical universities of Iran: A systematic review}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {17}, number = {5}, pages = {467-479}, year = {2019}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {10.22118/jsmj.2019.145105.1442}, abstract = {Background & Objectives: Research in one of the basic foundations in the society’s development, so that there is not possible any scientific movement without researches fund. On the other hand, universities are the most important place of science production and therefore organizing to academic researches is one of the effective factors in society’s progress. The aim of this study is the survey of research barriers from viewpoint of faculty members of medical universities of Iran. Methods: In the first all related published papered were search without any time limitation by searching Magiran، Noormags، Barakat Knowlegde Network System, Civilica, SID, ISI Web Of Science, PubMed, Scopus, Science Direct databases and Google scholar and Elmnet search engines with standards keywords. Overall, 110 documents were retrieval by deleting 100 unrelated duplicated and unusable documents, 10 documents with quality control were inside in this study. Result: In this study 9 subject categories of research barriers were extracted that educational barriers were the highest barriers and facilities barriers were the lowest barriers. Other barriers in order of importance are financial, cultural-society, individual, management, organizational, professional, strategic-policy making. Conclusion: A lot of reported barriers involve the function of Pre-university and university educational system. Preparing people in the Pre-university educational system, scientific and cultural training for doing research and adopting the necessary strategies in the university educational system seems essential. It is also necessary to modify commonly used strategies and rules in the field of research to facilitate the research and material and spiritual leisure of researchers.}, keywords = {Research barriers,Faculty Members,medical universities,Review article}, title_fa = {بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران: یک مرور نظام مند}, abstract_fa = {زمینه و هدف: پژوهش از پایه‌های اساسی در توسعه جوامع محسوب می‌گردد، به طوری که هیچ‌گونه حرکت علمی و منطقی بدون پشتوانه تحقیقات امکان‌پذیر نیست. از طرفی دانشگاه‌ها مهم‌ترین محل تولید علم محسوب می‌شوند و از این‌رو ساماندهی به تحقیقات دانشگاهی از عوامل مؤثر در پیشرفت جامعه است. هدف از این مطالعه بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران است. روش کار:در این مرور نظام‌مند ابتدا با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی Magiran، Noormags، سامانه دانش گستر برکت، Civilica، SID، ISI Web Of Science، PubMed، Scopus، Science Direct و موتورهای جستجو Google scholar و Elmnet با استفاده از کلیدواژه‌های استاندارد، همۀ مقالات منتشر شده مرتبط بدون اعمال محدودیت زمانی جستجو شدند. در مجموع 110 مدرک بازیابی شد. با حذف 100 مدرک غیرمرتبط، تکراری و غیر قابل استفاده 10 مقاله پس از کنترل کیفی وارد مطالعه شد. نتایج: در این مطالعه 9 طبقه موضوعی موانع انجام پژوهش استخراج گردید که موانع آموزشی بالاترین موانع و موانع امکاناتی پایین‌ترین موانع بودند. سایر موانع به ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: مالی، علمی، فرهنگی-اجتماعی، فردی، مدیریتی-سازمانی، حرفه‌ای، راهبردی-سیاست‌گذاری. نتیجه‌گیری: بسیاری از موانع گزارش شده عملکرد نظام آموزشی قبل از دانشگاه و نظام آموزشی دانشگاه را در بر می‌گیرد. آماده سازی افراد در نظام آموزشی قبل از دانشگاه، تربیت علمی و فرهنگی افراد برای انجام امور پژوهشی و اتخاذ راهکارهای لازم در نظام آموزشی دانشگاه ضروری به نظر می‌رسد. همچنین اصلاح راهبردها و قوانین رایج در حوزه پژوهش برای تسهیل انجام پژوهش و فراغت خاطر مادی و معنوی پژوهشگران ضروری است.}, keywords_fa = {موانع پژوهش,اعضای هیأت علمی,دانشگاه‌های علوم پزشکی,مقاله مروری}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_81972.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_81972_cfe464d558611d9e11c47fb10e0ce8c8.pdf} }