@article { author = {Hemmati, Ershad and حبیبی مقدم, نازنین}, title = {The effect of social networks on the tendency of women to have maxillofacial cosmetic surgeries in Ahvaz in 2019}, journal = {Jundishapur Scientific Medical Journal}, volume = {19}, number = {3}, pages = {277-284}, year = {2020}, publisher = {Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2252-052X}, eissn = {2252-0619}, doi = {10.22118/jsmj.2020.221097.2004}, abstract = {Background and objective: Since maxillofacial cosmetic surgeries are one of the most popular surgeries in the country and various factors are involved in the tendency for these types of surgeries, this study aimed to investigate the effect of social networks on women's tendency for these types of surgeries was conducted in Ahvaz. Materials and methods: This is a cross-sectional descriptive-analytical study. Sample size was calculated of 200 persons by using Cochran formula and also stratified random sampling was used. statistical population was women that referred for cosmetic surgeries to ten offices of maxillofacial surgeons and ENT specialists private offices in Ahvaz. Data were collected by questionnaire and analyzed by SPSS software and independent t-test. Results: The results of this study showed that social networks can increase the tendency for cosmetic surgeries by various ways such as reducing self-confidence and increasing negative impression of face , advertising, increasing social pressure on women, make a desire to approach ideal faces and Increasing face acceptance and attracting men in social networks. Conclusion: According to the results of this study, despite the positive aspects, social networks have negative aspects and can be effective in increasing the tendency of women to have maxillofacial cosmetic surgeries.}, keywords = {cosmetic surgery,Social Networks,body image,facial dissatisfaction}, title_fa = {بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر میزان تمایل بانوان به انجام جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت در شهر اهواز سال 98}, abstract_fa = {زمینه و هدف: با توجه به اینکه جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت یکی از پرطرفدارترین جراحی ها در کشور می باشند و عوامل مختلفی در گرایش به این نوع جراحی ها دخیل هستند، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر گرایش بانوان به این نوع از جراحی ها در شهر اهواز انجام گرفته است. روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی توصیفی تحلیلی است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر محاسبه و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد. جامعه آماری، زنان مراجعه کننده به ده مطب از مطب های خصوصی جراحان فک و صورت و متخصصان گوش و حلق و بینی شهر اهواز بودند که جهت دریافت درمان های زیبایی مراجعه کرده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SPSS و آزمون T مستقل آنالیز شد. یافته ها: نتایج نشان داد که شبکه های اجتماعی می توانند از طرق مختلف مثل کاهش اعتماد به نفس و افزایش تصور منفی نسبت به چهره، تبلیغات، افزایش فشار اجتماعی بر زنان، ایجاد تمایل به نزدیک شدن به چهره های ایده آل و افزایش مقبولیت چهره ای و جذب جنس مخالف در این شبکه ها ، باعث گرایش به جراحی های زیبایی شوند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت شبکه های اجتماعی علی رغم داشتن جنبه های مثبت، جنبه های منفی نیز دارند و می توانند در افزایش تمایل بانوان به انجام جراحی های زیبایی در ناحیه فک و صورت موثر باشند.}, keywords_fa = {جراحی های زیبایی,شبکه های اجتماعی,تصور بدنی,نارضایتی از چهره}, url = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_113962.html}, eprint = {https://jsmj.ajums.ac.ir/article_113962_1102cc694fce60bd8f1cd9733d4b22aa.pdf} }